GODT BRUKT: Årets 10 dyreste bruktbiler

Finanskrisen har ikke gjort noe stort inntrykk på prisene til klassiske biler. Her er de ti høyeste prisene som ble oppnådd på bilauksjon i 2010.

ET DYRT ÅR: En rekke biler har gått for over 20 millioner kroner på auksjon i år.
Publisert:

Bilauksjoner arrangeres verden over, og er bilene spesielle nok, oppnår de priser som er hinsides hva en hvilken som helst ny bil er verdt.

De prises som kunstverk og søkkrike samlere gir nesten hva som helst om bilen er av riktig fabrikat med en interessant historie.

Det ser ikke ut til at finanskrisen har lagt noen demper på kjøpelysten heller. Ifølge Luxist er dette ti høyeste summene oppnådd på bilauksjon i 2010, noen ny rekordnotering ble det dog ikke satt i år. Priser i norske kroner.

10. 1962 Ferrari 400 Superamerica Cabriolet Pininfarina SWB – 21,8 millioner

Denne bilen ble solgt på en auksjon i Monaco 1. mai. Det er en av seks Superamerica-kabrioleter som ble laget med kort akselavstand, og det virkelig eksklusive er at denne er den eneste med glass over frontlyktene. Under panseret er det en V12 på fire liter som yter 340 hestekrefter. Bilens første eier tok den med til saltslettene i Bonneville og klokket inn topphastigheter på over 230 kilometer i timen.

9. 1927 Mercedes-Benz S Boattail Speedster – 22 millioner

Dette er en spesiallaget bil eid av Marx-brødrene. Den ble også brukt i filmen "Sylvia Scarlett" i 1936, med Katharine Hepburn og Cary Grant. På Gooding & Companys auksjon på Pebble Beach 14. og 15. august i år var den første gang tilgjengelig auksjon. Zeppo Marx inngikk en gang et veddemål med en Hollywood-agent, da han satset 10.000 dollar på at han kunne kjøre fra agentens Duesenberg i denne Mercedesen. Det klarte han ikke.

9. 1956 Jaguar D-Type Sports Racer - 22 millioner

Denne Jaguaren har en lang racinghistorie, med kjente sjåfører som Bobby Unser og Ken Miles. I 1956 gjorde den null til hundre på 4,7 sekunder og hadde en toppfart 260 kilometer i timen. Den ble senere ytterligere oppgradert til 300 hestekrefter, og ble den siste D-typen som vant et race i USA.

7. 1964 Aston Martin DB5 – 27 millioner

Dette er James Bonds bil. Den ble brukt i "Goldfinger" og "Thunderball" med Sean Connery, dermed er den en av de mest ikoniske bilene som finnes. Ikke overraskende gikk den for en frisk sum, da den ble auksjonert bort i London i slutten av oktober. Bilen har en rekke av effektene man kjenner fra Bonds biler, som roterende skilt, katapultsete og maskingevær i stotfangeren. Det er den eneste av de to som ble brukt i filmene som fortsatt finnes.

5. 1954 Ferrari 375 MM Berlinetta – 27,2 millioner kroner

Dette er en av syv 375 MM med en 4,5 liters V12 motor på 340 hestekrefter. Det er en gateversjon av en racingbil, og den har aldri vært brukt i race. Derimot har den spilt i filmen "La Fortuna di Essere Donna", "Deilig å være kvinne" på norsk, fra 1955 med Sophia Loren og Marcello Mastroianni.

Mer bilstoff på E24BIL

5. 1938 Talbot-Lago T150 Competition Lago Speciale Teardrop Coupe – 27,2 millioner

En spesialdesignet bil som i sin tid ble bestilt av en fransk bankmann. Det skal være den eneste av denne typen med lang akselavstand, og den vant sin klasse i 24-timersløpet i Spa i 1948. Da den var ny kostet den 165.000 franc, ikke minst på grunn av sitt helt spesielle og håndlagete karosseri.

4. 1937 BMW 328 MM "Buegelfalte" - 34,4 millioner

Det som gjør denne bilen helt spesiell er at den er den eneste i sitt slag. Det var en standard 328 som ble totalt ombygd av BMW for å være med i det legendariske løpet Mille Miglia i 1940. Det skal finnes tre slike strømlinjeformete 328, men dette er den eneste som er fabrikklagd. Under Andre verdenskrig ble den brukt av Albert Speer, og havnet så i Russland som en del av den tyske erstatningen til landet. Prisen på bilen er sannsynligvis høyere, da den dette var det høyeste budet på auksjonen, men den ble faktisk solgt privat dagen etter til en pris man antar er enda større.

3. 1961 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta SEFAC Hot Rod – 35,9 millioner

Bilen har en lang racinghistorie. Den ble først kjøpt av en italiensk greve som hadde sitt eget racingteam. Bilen er en bil laget for konkurranser og er en av bare tjue 250 GT som har 300 hestekrefter. Dette er den ultimate versjonen av denne modellen og bilen har gjennomgått en restaurering hos Ferrari som tok to år.

2. 1933 Alfa Romeo 8C 2300 Monza Brianza Spider – 39,5 millioner

Det ble laget 188 biler av denne modellen mellom 1931 og 1933. Karosseriet på denne bilen ble bygget av Brianza, som var sett på som samtidens beste bygger av racingbiler. Bilen deltok i en rekke løp, og vant blant annet det italienske mesterskapet i 1948. Den ble solgt med en mengde ekstra deler og er den dyreste Alfa Romeo noensinne.

1. 1959 Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione – 42,8 millioner

Dette er ansett for å være den viktigste Ferrari California Spyder med lang akselavstand som finnes. Det ble kun laget 12 stykker av denne typen, om man teller både kort- og lang akselavstand. Dette er den eneste med aluminiumskarosseri, glass over lyktene og skivebremser. Ingen andre har heller motoren med 262 hestekrefter. Den ble totalrestaurert i 1984, og fikk da tilbake racingdesignen den hadde da den deltok i løp i 1960.

Les også:

Tidenes dyreste biler

James Bonds bil solgt for 27 mill.

Churchills Daimler til salgs

De mest verdifulle bilene i verden

Følg E24s biljournalist på Twitter: mortab

Publisert:
Gå til e24.no