VW satser enorme summer

Mens mange europeiske bilprodusenter stopper produksjon og sier opp tusenvis, satser Volkswagen-gruppen flere hundre milliarder på nye fabrikker og modeller.

MYE NYTT: Volkswagen planlegger mye nytt de kommende årene. Her fra fabrikken i Zwickau, Sachsen, hvor den nye Golf-modellen produseres.
Publisert:

I et vanskelig bilmarked satser Volkswagen-konsernet 368 milliarder kroner de to neste årene.

- Til tross for et vanskelig økonomisk miljø, skal vi investere mer enn noen gang før for å nå våre langsiktige mål, sier Martin Winterkorn styreformann i Volkswagen AG i en pressemelding.

Styrke posisjonen

Der en rekke av de andre europeiske bilprodusentene viser blodrøde tall og kutter der de kan, med fabrikker som stenger og oppsigelser i tusentall, mener Winterkorn at investeringene er sentrale for at Volkswagen skal fortsette å vokse.

- Det gjør at vi kan styrke vår konkurranseposisjon og sørge for at vi er klare for tiden som kommer.

Bilmarkedet i Europa har falt måned for måned i over ett år. I forlengelsen av dette er overproduksjon et økende problem i Europa. Det er estimert at det i år kommer til å bli laget to millioner biler mer enn det er et marked til.

Les også: Bilsalget i Europa: - Det ser dystert ut

STORE PLANER: Martin Winterkorn (i midten) presenterer Volkswagen-gruppens investeringsplaner for 2013 til 2015.

Presidenten i organisasjonen for de europeiske bilprodusentene, ACEA, Serigo Marchionne, som og er sjef for Fiat, har ønsket at bilprodusentene samlet skal skru ned produksjonen. Noe som har vist seg vanskelig.

- Det har møtt døve ører. Spesielt fra våre tyske kolleger, som ikke ser nødvendigheten, sa Marchionne tidligere i høst.

Over 10 prosent vekst i 2012

For selv om også Volkswagen har hatt en negativ utvikling i Europa de siste månedene, så har de så langt i år solgt litt bedre enn i fjor, i tillegg kan de vise til gode tall fra andre deler av verden.

På verdensbasis økte Volkswagen med 11,2 prosent i oktober i forhold til forrige måned i fjor.

Les også: Kjemperesultat for VW

For Audi går det i rekordfart, og Porsche, som nylig ble en del av Volkswagen-gruppen, opplever det samme.

En stor del av investeringene, 288 milliarder, vil være i utstyr, fabrikker og eiendom. 60 prosent av dette blir gjort i Tyskland.

Mer bilstoff på E24 BIL

- På denne måten sikrer vi at våre 27 produksjonsfasiliteter i Tyskland fortsetter å være i front av utviklingen og forblir internasjonalt konkurransedyktige, sier Winterkorn.

I tillegg blir det blant annet brukt penger på å bygge ut en ny fabrikk for Audi i Mexico.

Over hele spekteret

Investeringen skal brukes over hele modellspekteret på alle merkene, både til modernisering av eksisterende modeller og utvikling av helt nye.

Les også: VW vil bli størst - satser stort i Brasil

Samarbeidspartnerne i Kina er ennå ikke konsolidert og er derfor ikke inkludert i de 368 milliardene.

Der skal det i samme periode investeres 72 milliarder, finansiert av selskapenes egne midler.

I Norge er Volkswagen det mest solgte bilmerket. De har en markedsandel på 14,6 prosent til og med oktober 2012 med 17.065 nyregistrerte biler, 0,9 prosent mer enn 2011.

Audi er det største premiummerket, og Volkswagen Golf suverent mest solgt, med Passat på tredje plass.

Les også:

Renault eller aldri - for Peugeot og Fiat?

Renault satser i Spania etter lønnskutt

Nye kutt hos Volvo

Tyske premiummerker trosser bilkrisen: Selger som aldri før

Publisert:
Gå til e24.no