Tidenes mest avanserte Volvo

Volvos første hybrid er som skapt for den moderne middelklassen. Dyr, sterk, miljøvennlig og full av teknologi.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Volvo har selv veldig høye tanker om denne bilen. Brosjyren, med navnet «Pure Luxury», legger lista høyt. Volvo V60 D6 Pure Edition Plug-in skal være en helt ny måte å forflytte seg luksuriøst på.

For å ta det virkelig spennende først. Bilen har en helt ny drivlinje, Volvos første hybrid, og de går rett på sak. For dette er en ladbar hybrid med dieselmotor. Kombinasjonen diesel og el finnes og i Peugeot 508 RXH, pluss Peugeot 3008 og Citroën DS5, men her er det en viktig forskjell. De kan ikke lades.

Et lite prispåslag

Dieselmotoren er den samme man finner i V60 D5, det bil si en femsylindret motor på 2,4 liter som yter 215 hestekrefter. Den helt nye elektromotoren befinner seg bak og byr på ytterligere 68 hestekrefter. Hybriden er 30.000 dyrere enn en V60 D5 med samme utstyrsnivå.

Mer bilstoff på E24 BIL

Batteriene er av litium-ion typen og har en kapasitet på 11,2 kilowattime. En fullading tar sju og en halv time med normal lading. Elektrisk rekkevidde skal være fem mil.

Volvo har valgt en snedig løsning på samhandlingen mellom de to motorene. El-avdelingen har bakhjulene, dieselen frontakslingen. Standardoppsettet er at bilen står i hybridmodus, hvor elektronikken tar seg av hvilken enhet som skal drive bilen, eventuelt om det passer best at begge gjør det.

Sømløst

Det vil i praksis si at man glir rundt lydløst i by så lenge det er futt i batteriet, mens dieselen slår inn om man tråkker til, og tar helt over om man kjører fort. Alt dette skjer uten at man tenker stort over det.

Og bilen føles virkelig avansert. Et teknologisk kinderegg, hvor man selv og kan gå inn og bestemme motordynamikken, fra rent elektrisk via låst firehjulstrekk, til en sportslig variant der elmotoren er med å for å skape mer krutt.

Sannelig fungerer det og. Det hele er sømløst og uanstrengt, samtidig så satt jeg hele tiden med en følelse av det ville vært enda mer givende om jeg var utdannet ingeniør.

KONTAKT: Ladetiden fra strømnettet er sju og en halv time. Den elektriske rekkevidden er fem mil.

I «power-modus» blir det en riktig sprek bil, neppe så sportslig som Volvo kunne ønsket. Til det er den litt vel tung og ikke godt nok satt opp til å takle tøffe svinger. Den er riktignok ganske stiv, men noe understyring må påregnes og den er ikke veldig behagelig over dårlig asfalt.

Tungvekter

Vektpåslaget i forhold til en vanlig V60 D5 AWD er 250 kilo, noe som tar den opp til nesten 1,9 tonn. Samtidig er den seriøst mye sprekere enn versjonen uten elmotor. Null til hundre går unna på 6,2 sekunder, 1,5 sekunder raskere enn den med én motor.

Dette er med andre ord en svært sprek familiebil i middels størrelse. V60 har nok lyst til å være et alternativ til BMWs 3-serie, men klarer ikke helt å by på liknende kjøreegenskaper, ei heller føles den like kvalitetsmessig gjennomført.

4X4: Bilen har firehjulstrekk, hvor dieselmotoren driver akslingen foran, elmotoren bak.

Det er noen detaljer som trekker ned. En skranglelyd fra døren på venstre side var hele veien en del av lydbildet, og viskeren på bakvinduet var ikke i nærheten av å få bort møkk tilsvarende rekkevidden til viskerbladet. Ting som er litt irriterende. Og definitivt ikke premium-luksus.

Imponerende

Selve innemiljøet er riktignok veldig behagelig og pent å se på. Så her er Volvo, i hvert fall på overflaten, i nærheten av sine tyske konkurrenter.

I løpet av perioden jeg hadde bilen ble drivstofforbruket på 0,74 liter per mil ifølge bilens eget telleverk. Litt skuffende. Det var noen titalls mil med normal, variert kjøring, og med blandet bruk av bilens forskjellige modi.

Men det skulle vise seg at den hadde en overraskelse i ermet her. For Ole Henrik Hannisdahl, leder i Grønn bil, som tok over bilen etter meg kunne fortelle om helt andre tall. Han hadde den med på påskefjellet og kunne rapportere om et nær sensasjonelt lav forbruk. Fra Beitostølen til Oslo, med feriefull bil, hadde den et snittforbruk på 0,35 liter per mil. Det er vanvittig imponerende.

Flere biltester

LADEPUNKT: En plug-in hybrid kan bruke de samme ladestasjonene som elbilene.

Snaut fem av milene var på ladestrøm, men selv når man trekker fra dette, var snittet 0,44.

Forklaringen her er trolig todelt. Jeg har ikke strømuttak i garasjen jeg bruker og fikk aldri fulladet den, dermed gikk den ofte på dieselmotoren i by. Dette er en ganske stor motor som bruker en del drivstoff på rykk og napp kjøring.

I tillegg så vil en hybrid med liten forbrenningsmotor ofte få et uforholdsmessig høyt forbruk på landeveiskjøring da man må presse en liten motor for å få fart på en bil som er tung på grunn av den ekstra motoren medfølgende batterier.

Volvo-motoren med 215 hestekrefter har ikke det problemet.

Avansert

Med infrastrukturen i orden, vil man med denne bilen kunne ha et svært distansert forhold til dieselpumpene.

V60 Plug-in er teknisk sett imponerende og svært avansert, en hypermoderne miljøbil, som klarer å blande solide krefter med utslipp som for kort tid siden virket like usannsynlig som førerløse biler.

Bilen fremstår som ekstremt avansert, så det er bare å håpe at elektronikken er av den insektsfrie typen.

Les også:

Følg E24s biljournalist på Twitter:@mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Lav avgift - høyt forbruk

  2. Høy effekt, for komforten skyld

  3. Porsche tar ladbare hybrider til et nytt nivå

  4. Stor oversikt: Disse ladbare hybridene tar deg lengst

  5. Med denne bilen tar hybridsalget av