Volvo håper på break-even

Oppgraderte modeller og Kina skal hjelpe Volvo til et 2013-resultat i balanse.

KINA VIKTIG: Kina er på vei til å bli det viktigste enekltmarkedet for Volvo. Her fra deres fabrikk Chengd.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Kinesiskeide Volvo har hatt det tungt salgsmessig det siste året. Første halvår av 2013 viser driftsresultat på minus 577 millioner kroner, tilsvarende 529 millioner norske kroner. Samme periode i fjor var de i pluss med 320 millioner.

Tallene er i tråd med forventningene, men Volvo mener det er realistisk å tro at de vil gå i balanse når man ser hele året under ett.

- Resultatet var forventet og på linje med de utfordrende målene vi har satt for oss selv. Vi holder på å justere oss etter markedsutfordringene ved å innføre et kostnadskuttprogram. Vi mener vi har realistiske muligheter til å nå våre mål for 2013 med et salg på nivå med 2012, nå «break-even» og opprettholde tempoet på innføringen av vårt langsiktige endringsprogram, sier Håkan Samuelsson, president og viseadministrerende direktør i Volvo Car Group, i en pressemelding.

Reviderte biler

De tror på et økende salg og bedre marginer i andre halvdel med seks reviderte modeller, i tillegg til at de kommer med en ny Drive-E drivlinje.

De venter og et fortsatt økende salg i Kina, mens vanskelighetene i Europa vil fortsette.

Les også: Volvo starter produksjon i Kina

I august 2013 var salget globalt 4,7 prosent bedre enn i fjor, med 26.998 biler. Det er særlig Kina som drar lasset, med en vekst på 65,7 prosent. Også Europa viser positive tendenser, med et Volvo-salg som var nær fem prosent bedre i august enn samme måned i fjor. Så langt i år er dog Europa 7,1 prosent etter fjoråret.

USA fortsatt størst

Totalsalget i 2013 på verdensbasis er på 269.765, noe som er 2,5 prosent svakere enn 2012.

Mer bilstoff på E24 BIL

Deres største enkeltmarked er fortsatt USA med 44.005 biler i år, som er ned 5,6 prosent. Med dagens trend vil Kina gå forbi USA om kort tid. Tallet derfra er 37.661, drøyt 40 prosent bedre enn i 2012.

Les også:

Dette er fremtidens Volvo

Kraftig økning i salget av Volvo-biler

Laveste bilsalg i Europa siden 1993

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Volvo gikk fra minus til pluss i 2013

  2. Aldri før har så mange kjøpt Volvo

  3. De tyske premiummerkene med historisk gode resultater

  4. Salgsrekorder forAudi, BMW og Mercedes

  5. Volvo har snudd minus til pluss