Husker du denne fronten?
I disse dager er det 20 år siden Volvo stoppet produksjonen av 240-modellen. En bil som formet gatebildet i Norge i flere tiår. Se stor bildeserie over.
I 1972 viste Volvo en konseptbil som var ekstremt kantete med enorme støtfangere som de kalte Volvo Experimental Safety Car. Da arvtakeren til 140-modellen sto klar to år senere var en rekke av elementene fra konseptbilen overført til bilen som het 240.
- Det er ofte skjønnhet i funksjonalitet. Naturlige, ukompliserte løsninger basert på sunn fornuft er ofte de som er de peneste, sier Jan Wilsgaard, designer hos Volvo fra 1950 til 1990, i en pressemelding.
Han var ansvarlig for modeller som 120, 140 og 240.
Sikkerhet
240-modellen hadde tannstangstyring og etter datiden et sofistikert fjæringssystem foran. Motoren var på fire sylindre, med overliggende kamaksel og aluminiumslegeringer i sylinderne. Bilen har bakhjulstrekk og stiv bakaksling.
Mer bilstoff på E24 BIL
I tillegg hadde den naturligvis en rekke sikkerhetsdetaljer. Som trepunkts sikkerhetsseler med strammemekanisme. Bilen ble sett på som så banebrytende innenfor sikkerhet at National Highway Traffic Safety Administration i USA valgte 240 som mal for sitt arbeid med trafikksikkerhet.
1/3 stasjonsvogner
Begrunnelsen var den bød på langt bedre sikkerhet for passasjerene enn noen annen bil i sin størrelse.
Bilen var og den første modellen som ble utstyrt med katalysator og lambdasonde da den kom med dette i 1976.
Volvo sier at det trolig er den bilen som har fått flest utmerkelser noensinne.
Rundt hver tredje 240 som ble solgt var en stasjonsvogn. Da den siste 240-modellen forlot samlebåndet i mai 1993, var den produsert i over 2,8 millioner eksemplarer.
I Norge var den på toppen av salgslistene fra den kom og frem til 1980.
Se stor bildeserie øverst i saken.
Les også: