Nær halvparten av Europas Nissan Leaf er i Norge
Nylig passerte elbilen Nissan Leaf 10.000 solgte i Europa. Nær halvparten av dem er i Norge.
For få dager siden leverte Nissan ut sin Leaf nummer 10.000 i Europa. Den gikk til en fransk kunde, ifølge en pressemelding.
Men det er ikke Frankrike som er deres største marked for elbiler i Europa. Det desidert største er Norge. Siden introduksjonen i 2011 har den norske importøren solgt over 4200 Leaf. Det betyr med andre ord at over 40 prosent av alle Leaf som er solgt på vårt kontinent, er på norske skilt.
- Vi merker det, vi har en posisjon som utmerker seg, sier Marina Maneas Bakkum, kommunikasjonsjef i for Nissan i Norge, til E24.
Usikre i starten
Dette gjør blant annet at de har lett for å få tak i nye biler. Hun forteller at de nå kommer med en ny og oppgradert versjon av bilen.
- Den vil fortsatt være lik utvendig, mens det er 100 større og mindre endringer ellers. Disse er i hovedsak etter tilbakemeldinger fra forbrukerne, og mange av disse er naturlig nok norske.
Hun forteller at det var veldig usikre på hvor stort markedet var i starten, men at det har vist seg at Leaf har hentet mange nye kunder til merket.
Det foreløpige høydepunktet var i april i år, da Leaf var landets nest mest solgte personbil. Og ferske tall for mai viser at den fortsatt er svært populær - godt inne på topp ti-statistikken.
Flere konkurrenter
I løpet av året kommer det flere nye elektriske biler på markedet, fra store produsenter som Volkswagen og Ford.
- Det tror jeg egentlig vil bli positivt. Selvsagt har det vært fantastisk å være så å si alene, men det er viktig, ikke minst ellers i Europa, at andre blir med. For det er ikke til å komme i fra at det må selges flere elbiler, at vi må få et høyere tall på totalmarkedet for elektriske biler, sier Bakkum.
Problemet per i dag, som tallene for Leaf viser, er at salget ellers i Europa er svakt når det gjelder elbiler. Om det ikke bedrer seg, blir det fort til at elbilsatsningen stopper opp. Ingen store bilfabrikker kan leve på at de er bestselgere i Norge.
- Nissan mener at elbiler generelt bør kunne være aktuelt for minimum 10 prosent av markedet globalt. Det kan og bør selvfølgelig også være direkte referanse til Norge. Vi må nok dele litt på kaken, men jeg tror at vi vil beholde det salget vi har i dag, sier Bakkum.
Salgstallene for mai, som legges fram av Opplysningsrådet for veitrafikken, viser ellers at det igjen er Volkswagen Golf som er mest pop blant nybilkjøperne. Andreplassen på listen overtas av Volvos V40.
Det ble i perioden solgt totalt 12.012 biler, en nedgang på snaut 2.000 stykker sammenlignet med den foregående måneden.
Les også: