Pokémon Go har mistet tolv millioner spillere

Og den siste måneden har Nintendo-aksjen fått skrelt av 20 prosent av verdien.

INTERNASJONALT FENOMEN: Her spiller en mann Pokemon Go i en park i Moskva.

INTERNASJONALT FENOMEN: Her spiller en mann Pokemon Go i en park i Moskva.

Foto: Vasily Maximov AFP
Publisert:

Er du lei av å kaste pokéballer, utvikle en uendelig strøm av Pidgeys og vandre gatelangs for å klekke egg?

I så fall er du i godt selskap. Siden det virtuelle virkelighetsspillet ble lansert i juli og umiddelbart ble et globalt fenomen, har mange nå fått nok.

Ferske rådata lagt frem av Sensor Tower, SurveyMonkey og Apptopia, som Bloomberg har fått tilgang på, viser at Pokémon Go taper terreng raskt.

Millionflukt

I midten av juli hadde Pokémon Go nær 45 millioner daglige brukere. Men siden starten av august har brukermassen falt jevnt og bratt. Ved midten av måneden har antallet spillere sunket med over 12 millioner til rett over 30 millioner.

Andre målinger bekrefter den negative trenden. Også antall nedlastinger og gjennomsnittlig tid brukt i appen er nå betydelig ned.

BLAFF? Pokémon-feberen herjer fortsatt, men antallet brukere har falt kraftig siden juli. Her er to spillere i passende bekledning.

Foto: Marcio Jose Sanchez AP

Nintendo-aksjen straffes

Og analytikerne svarer med å straffe Nintendo, som eier 32 prosent av utgiveren The Pokémon Company.

Annonsørinnhold

Den siste måneden har Nintendo-aksjen falt 20,68 prosent på Tokyo-børsen. Fallet må sees i sammenheng med den kraftige oppturen aksjen fikk da Pokémon Go ble erklært en suksess. Over de siste tre månedene er Nintendo-aksjen fortsatt opp 41,81 prosent.

Les også

Huseier lei av pokémonjegere – saksøker spillprodusenten

Flere har ment at Pokémon Go var dømt til å være et blaff fra start. Akkurat det gjenstår å se, men det har nok ikke hjulpet at utvikler Niantic har hatt store problemer med å fikse sviktende funksjonalitet og tekniske problemer, til dels forårsaket av overbelastede servere. Den siste tiden har det blitt rullet ut flere oppdateringer.

Les også

Strømtørste pokémon-jegere tømmer butikkhyllene

Facebook kan juble

Det knives hardt om mobilbrukernes oppmerksomhet. Dataene som viser at folk bruker mindre tid på monsterfangsten er i så måte gode nyheter for Facebook og Instagram. De kan puste lettet ut, mener senioranalytiker Victor Anthony i Axiom Capital Management.

– Med den kraftige økningen i brukere av Pokémon Go-appen siden lanseringen i juli, har investorer vært bekymret for at denne nye brukeropplevelsen har vært distraherende for tiden brukt på andre mobilapper, forklarer han overfor Bloomberg.

Les også

Huseier lei av pokémonjegere – saksøker spillprodusenten

Les også

– Det er helt vanvittig

Les også

Pokémon tas til retten i tvist om uønsket bakgårds-Pokémon

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold