Ny betalingstjeneste for medieinnhold

Mange av dem som blokkerer reklame på internett sier de vil betale for medieinnhold. En ny tjeneste skal hjelpe dem med det.

FJERNER PROBLEMET: Ny programvare skal fjerne brukernes mulighet til å blokkere reklame på nettmedier.

Foto: Berit Roald NTB scanpix
Publisert:,

Adblock Plus er en av blokkeringstjenestene som skaper hodebry for både regnskapsavdelinger og redaksjoner i mediehusene. Nå skal et samarbeid med tjenesten Flattr Plus sørge for at noen av annonsekronene som forsvinner, blir erstattet, skriver Dagens Næringsliv.

Planen er at de som bruker Flattr Plus skal gi et månedlig beløp, som fordeles blant mediehusene etter hvilke nettsteder som engasjerer brukeren mest.

Internett er blitt voksent, vi trenger ikke reklame lenger, hevder selskapene bak Flattr Plus. Norske medieaktører er ikke avvisende til modellen, men er heller ikke overbevist.

– Grunnideen er ganske god, men fem dollar i måneden er langt fra å finansiere noe som helst, sier Per Øyvind Skard i Tek.no. De mistet svært få lesere da de stilte et ultimatum: Fjern Adblock eller bli stengt ute fra sidene.

Selskapet bak Adblock Plus sier målet met samarbeidet er å generere inntekter på en halv milliard dollar. Det tallet er ikke nok til å imponere VGs kommersielle direktør.

– Skal du fordele fem dollar i måneden på en full digital reise til en bruker, betyr det at hver sidevisning vil gi ubetydelige summer, som ikke er bærekraftig for mediene, sier Christian Haneborg.

Les også

Nettannonsering større enn TV-reklame i 2017

Les også

Bergens Tidende: TV 2 vil flytte avdeling fra Bergen til Oslo

Les også

Denne boligreklamen ble for drøy for Forbrukerombudet