Forsker om bruktmarkedet: Nordmenn sitter med et kjempelager med ting de ikke bruker

Det er stadig flere apper som skal koble eier med en ny eier av ting og klær, men gjenbruk er ikke uproblematisk.

HAR VÅKNET: Nå følger Norge for alvor etter resten av utlandet. Å bruke klær igjen, låne eller leie av andre, er smart, både for miljøet og lommeboken.

Foto: Berit Roald NTB scanpix
  • Sigrid Moe
Publisert: Publisert:

«Loppis», «Sharewear» og «Swap til you drop». Bruktbutikker, loppemarkeder, garasjesalg og annonser i blader er ikke nye fenomener, men med digitaliseringen har det kommet flere muligheter.

Med blant annet LetGo, Finn Torget, Tise, Snapsale, Bloppis og Epla fins det nok av plattformer å velge i om du skal selge noe du ikke trenger mer.

Les også

Argentinsk seriegründer går til kamp mot finn.no

Attraktivt marked

Den argentinske seriegründeren som lanserte LetGo i Norge i høst, fortalte at Norge er et spesielt attraktivt marked å drive med rubrikkannonser i.

Ingun Grimstad Klepp er forsker ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved Høgskolen i Oslo og Akershus, og hun har gjennom forskningen på klesforbruk en forklaring på hva som skjer i Norge.

– Forbruket og kjøpekraften har hatt vekst, og prisene har sunket. Det gjør at nordmenn sitter med et kjempelager med ting de ikke bruker, som fyller hytter, boder, garasjer og hus til randen. Vi skaffer oss for mye, sier Klepp til E24.

Hun forteller at selv om gjenbruk av klær stort sett er gjennom arv i Norge, så er det mest oppmerksomhet, både politisk og forskningsmessig, rundt tjenester der det kan tjenes penger.

Finn torget

Det er Schibsted som i dag driver den største rubrikkvirksomheten i Norge, men i oktober lanserte Facebook sin tjeneste Marketplace.

Facebook-tjenesten er nevnt som en mulig stor utfordrer for Schibsted med tiden. Men finn.no, som er mest kjent i Norge, mener seg godt posisjonert for utfordrere.

Finn Torget, som fungerer som et bruktmarked, har ifølge Finn to millioner unike brukere hver uke, som står for seks millioner besøk, ifølge Finns tall.

– Brukerne har ganske lik fordeling som internettbefolkningen totalt, men det er en liten overrepresentasjon blant unge mellom 20 og 39 år, forteller PR og informasjonsansvarlig Kristine Eia Kirkholm i Finn.

Den største veksten har de blant app-brukerne, både i antall og i bruk av tjenesten. Og det er kleskategorien som vokser mest, med en økning på 60 prosent i 2014 og 2015.

Les også

Lever av å skrive boligannonser for meglere: – Meglerne ønsker solide honorarer, men minst mulig jobb

Ny teknologi

Tjenesten Tise, med blant annet gjenbruksdronning Jenny Skavlan i spissen, har over 120.000 registrerte brukere og 260.000 annonser.

Aller Media sine tjenester Bloppis og Epla, er små sammenlignet med andre aktører i markedet, men konserndirektør digital Stephan Granhaug sier at de ikke ønsker å gå ut med konkrete tall på antall brukere. Nylanserte LetGo sier at de ikke ennå har tall de kan gå ut med om aktiviteten i Norge.

Klepp sier at ny teknologi gjør at vi nå har flere nye markedsplasser for brukte ting og klær.

– Det å koble bruker og ny eier sammen er gjort lettere, men for miljøet er det en viktig forutsetning at vi slutter å produsere så uendelig mye lettbrukte ting, sier Klepp.

Ut av landet

– Om du spør folk rundt deg om de har kjøpt, fått eller gitt bort brukte klær det siste året, så er det langt flere som gir bort enn som kjøper eller får. Årsaken er at det meste går ut av landet, forklarer hun.

Men det er utfordringer ved at så mye brukte klær sendes ut av landet.

– Fattige er gjenbrukerne i et globalt perspektiv, men markedet for brukte klær begynner å mettes. Det blir flere og flere rike i verden, og vi bruker stadig mer penger på flere ting og klær, sier Klepp.

For ordens skyld: Både finn.no og E24 er Schibsted-eid, sistnevnte gjennom VG. Enkelte E24-ansatte eier aksjer i Schibsted.

Les også

Kähler i retten for å holde på stripene

Les også

Gründersuksess: Solgte «papirnettbrett» for 3 millioner kroner – på under to døgn

Les også

Nordmenn dro kortene i snitt 200 ganger i sekundet

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Gjenbruk
  2. Teknologi
  3. Digitalisering
  4. Sosiale medier
  5. Forbrukerspørsmål
  6. Mote

Flere artikler

  1. Argentinsk seriegründer går til kamp mot finn.no

  2. Derfor måtte Vipps vinne – enn så lenge

  3. – Kan snu opp ned på nordmenns vennebetalingsvaner

  4. Tise-gründer om suksessen: – Etter det nordiske markedet er målet Europa og verden

  5. Betalt innhold

    Hva du neppe visste om Facebooks bruk av dine data