NETTHANDEL: Kronikkøren mener norske netthandelaktører er bakpå.

Robert Schlesinger / picture alliance / reality
Netthandel i Norge

– Norske netthandelsaktører går dukken om fem år. Maks.

Svenske netthandelsaktører feier over norske. Vi bruker altfor mye tid på å diskutere hvorfor det gamle ikke fungerer i stedet for å utvikle oss.

  • Lars Johanson
    Customer Success Officer i Synlighet, som selger digital markedsføring
Publisert:

Fortsetter vi i dette sporet, kommer dagens markedsledende aktører til å tape mot internasjonale konkurrenter.

Dette innlegget handler om datadrevet markedsføring. Om å hevde seg i konkurransen om målgruppene. Vi samler data. Teknologien er på plass. Men utnytter vi mulighetene? Ikke på langt nær så mye som vi burde – og det kan bety slutten for norsk netthandel.

Svenske aktører tar innersvingen på oss, og høster markedsandeler i et forrykende tempo. I podcasten «E-handelstrender», med Urban Lindstedt, omtales Norge som et naturlig førstevalg å ekspandere til – fordi det er lett.

Det er klart det er inspirerende å høre om svenske aktører som lykkes i Norge – men først og fremst så vekker det konkurranseinstinktet!

Hvorfor er det så lett å ta innersvingen på Norge?

Les også: Facebook lanserer ny netthandel-plattform

Det finnes selvfølgelig svenske aktører som sliter med butikkdød, ringvirkninger av korona og som opplever konkurser. Når det kommer til digital markedsføring, så er likevel min erfaring at vi henger etter. Vi investerer mindre, og har lavere kompetanse.

Kjenner du til dataen du egentlig sitter på? Bruker du dataen til å ta viktige beslutninger? Tør du teste nye markedsstrategier? Snur du deg rundt når samfunnet endrer seg?

Jeg opplever at veldig mange aktører i Norge tenker: «Ja, dette driver vi med». Du måler brukeradferd på nettstedet ditt med Google Analytics. Du har definert noen mål. Kanskje du til og med feeder CRM-data inn i Google eller Facebook, eller har segmentert nyhetsbrev-listen din? Jepp, du er i gang.

Men, bare så vidt.

Det er først når du bruker data om brukeratferd for å gjøre markedskommunikasjonen hyperrelevant, at du virkelig driver med datadrevet markedsføring.

En tidligere Appnexus/Thunder-studie viste at 97 prosent av alle bannerkampanjer inneholdt ett generisk budskap. Det er en tydelig bekreftelse på at vi ikke utnytter mulighetene.

Så hvordan kan du ruste deg i konkurransen om målgruppene?

Gjør det til en vane å teste – altfor mange går fra én kampanje til den neste uten å evaluere hva som fungerte godt. Hvordan skal du da lære av dine feil? Test budskap og kreativer – hele tiden.

Les også: Coop tar om kampen med Meny og Kolonial på nettmat

Målrett mot atferd og intensjon – Interesser og atferd er avgjørende for å treffe rett, men likevel velger mange å segmentere på kjønn og alder. Hvor mye mer effektivt er det ikke å treffe de som har vist interesse for brudekjole de siste 48 timene, fremfor alle kvinner 30–40 år? Utnytt teknologi for høy relevans – 70 prosent av en kampanjes utfall påvirkes av annonsens innhold (Google Media Lab Research). For å skreddersy annonsen til alle segmenter av målgruppen, måtte du lagd titusenvis ulike bannere. Det trenger du ikke, for teknologien venter på at du skal automatisere prosessen. Hva venter du på?

– Norske aktører er «fat and happy». Det er ordene til Roger Holthe Olsen, daglig leder og gründer av Dyrekassen. Han er frustrert over at kompetansenivået innen kundeopplevelse og markedsføring er for lavt blant norske nettbutikker og byråer.

– Det handler om å bli spist eller spise andre, sier han til DN. – I Sverige bygger de milliardforetak på nett. I Norge bygger vi millionforetak.

Selv er jeg også oppriktig bekymret over norske aktørers fremtid. Når utenlandske aktører kommer inn i din bransje gjelder det å ha både konkurransedyktig kundeopplevelse og markedsstrategier.

Teknologien er her. Vi snakker masse om det. Hvorfor utnytter vi ikke mulighetene?

På ønskelisten står en mer konstruktiv debatt om hvordan handelsmønstrene er om fem år. Om hva som kjennetegner fremtidens vinnere, og hvordan vi må forandre oss. Jeg vil se investeringsvillige ledere som interesserer seg for nye muligheter innen markedsføring, og er villige til å satse.

Konkurranseinstinktet har slått inn for lengst. Like lite som jeg liker å se svenskene slå Norge i fotball, hockey eller bandy, liker jeg å se svenske aktører feie over norske aktører på nett.

Det er på tide å slå tilbake folkens. Du kan velge mellom å utvikle eller avvikle – hva velger du?

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel i Norge
  2. Netthandel
  3. Markedsføring
  4. Annonser

Flere artikler

  1. Kronikk: For å slå svenskene i netthandel, må vi starte med å se på oss selv

  2. Betalt innhold

    På innsiden av XXL-lageret: Slik skal de vinne mot Gjelsten og Sunde

  3. Virke venter 25 prosent vekst i netthandel

  4. Annonsørinnhold

  5. Facebook lanserer ny netthandelsplattform

  6. Venter snøballeffekt: Flere gigantselskaper boikotter Facebook