Amsterdams fintech-stjerne vokser: – Vi holder oss i bakgrunnen

Flere av IT-bransjens internasjonale stjerne-selskaper er deres kunder, og de sto bak en av Europas største teknologinoteringer i fjor. Nå har de også Vipps på kundelisten.

Foto: Adyen
Publisert:

– Vi er veldig fornøyd med 2018, sier Pieter van der Does, som er toppsjef i det nederlandske betalingsselskapet Adyen.

Selskapet sto for en av fjorårets største teknologinoteringer i Europa, da de i juni ble notert på Amsterdam-børsen.

På kundelisten deres står blant annet Spotify, Uber og Netflix, i tillegg til den norske betalingstjenesten Vipps.

Les også

Nordea-sjefen etter milliardoppkjøpet: – Tanken er at én pluss én blir mer enn to

I bakgrunnen

Det betyr at når du skal betale til disse tjenestene, så har du også brukt Adyens løsninger.

– Våre kunder har store navn, og de vil eie kundeforholdet selv. Vi holder oss i bakgrunnen, og sørger for at betalingsløsningen er enkel og smidig, sier van der Does til E24.

Da de i forrige uke la frem tall for 2018, viste resultatet en 54 prosents økning i nettoinntekter i andre halvdel av året.

Nettoinntekten havnet på 192,5 millioner euro, godt over forventningen på 189,2 millioner euro. Selskapet behandlet 89 milliarder euro i betalinger i perioden. Det er en økning på 50 prosent sammenlignet med året før, ifølge Bloomberg.

Les også

DNB-topp om banksamarbeid: – «Frenemies» er et betegnende ord for tiden vi er inne i

Fornøyd med børsnoteringen

Totalt økte inntektene med 60 prosent for selskapet i fjor, selv har de tidligere anslått en 40 prosents inntektsvekst for året.

– Vi er fortsatt en relativt ny aktør på markedet, og jobber med å bygge portefølje. Det krever investeringer. Å komme over på vår plattform er ikke en avgjørelse våre kunder tar lett på. Deres inntekter går tross alt gjennom vår plattform, sier van der Does.

Han sier at børsnoteringen har gått som de håpet, og at han er veldig fornøyd med å ha levert over forventningene så langt.

– Det er mer kapital og det har vært et bytte av investorer, men som selskap føler vi ikke at mye er forandret. Det har ikke distrahert driften, sier van der Does.

Han mener at den økte åpenheten om driften i selskapet har vært positiv.

– Våre kunder setter pris på det, sier van der Does.

Les også

Paypal lanserer vennebetaling i Norge – lar deg overføre over landegrensene

Fra tale til handling

Toppsjefen var med på å grunnlegge selskapet i 2006. I dag har selskapet kontorer i 17 byer, blant annet i Amsterdam, London, Madrid, Mexico City, New York, San Francisco, Shanghai og Stockholm.

Pieter van der Does sier at den største endringen i betalingsmarkedet den siste tiden, er at flere har gått fra å snakke om fremtidens løsninger, til å faktisk lansere nye løsninger.

– Nå kommer også betalingsdirektivet, så da kan det godt hende det kommer enda mer innovasjon. Men jeg tror ikke endringene vil skje for raskt. Det tar tid å endre forbruksmønstre, så det skjer nok ikke noe over natten, sier van der Does.

Les også

Norsk fintech-løsning får grønt lys av den slovenske sentralbanken

Les også

Bank-utfordrer lanserer norske kontonumre med ny banklisens

Her kan du lese mer om