Tyskland jekker Norge ned fra elbil-tronen
Europas største bilproduserende land ligger for første gang an til å selge flere elbiler enn Norge. Elbilforeningen mener at Norge har inspirert mange europeiske land.
Hvert år siden 2010, har Norge ledet an elbilsalget i Europa. Nå er trenden i ferd med å snu, for i Tyskland selges det nå flere, viser ferske tall.
Selv om elbilsalget i Norge fortsatt øker, kan ikke Norge lenger kalle seg selv ledende i elbilsalget i Europa.
Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikk ble det solgt 56.922 nye utslippsfrie biler i år, som er 15.925 enn samme periode i 2018. Også bruktsalget av elbiler har økt med 21,3 prosent fra i fjor.
Ifølge tysk bilstatistikk er det solgt 57.533 elbiler så langt i år.
– Veksten i elbilsaget har nå begynt å komme i resten av verden. Og sånn må det være. Vi har inspirert andre land, og det er utrolig bra at vi har et elbilsalg på nivå med Tyskland, sier Christina Bu, leder i Elbilforeningen.
Subsidier og infrastruktur er årsakene til at det stadig selges flere elbiler i Tyskland. Men salget er fortsatt størst utenfor Europa.
– Kina og California er stedene i verden hvor det selges flest elbiler, sier hun.
– Den tyske elbil-offensiven er i full sving, sier bilanalytiker Bernhard Mattes til Bloomberg som var først ute med nyheten om skiftet i elbilmarkedet.
Nullutslippsbilene i Norge hadde en markedsandel på 36,9 prosent i november i år.
Usikkerhet rundt avgiftsfritak
– Det er fortsatt åpenbart behov for gode virkemidler for å få folk til å kjøpe elbiler. Diskusjonene rundt elbilfordelene skaper usikkerheter for folk, sier Bu.
Bu frykter ikke en drastisk nedgang i elbilsalget, men nevner fritak fra og lave bompenger som en viktig årsak til at folk velger å kjøpe nullutslippsbiler.
– Nå er det slik at kommunene bestemmer hvorvidt de som kjører elbil skal betale bompenger. Vi ser at flere har begynt å innføre bompenger på elbiler.
Regjeringen har fredet elbilenes avgiftsfritak fram til 2021.
– Ladeinfrastrukturen er også en av de største utfordringene i Norge. Vi trenger flere for eksempel flere hurtigladestasjoner, sier Bu.
Kina varsler storsatsing på elbiler
Fortsatt flest fossilbiler
– Vi merker at markedet på kjøretøy vil endre seg, men i Norge går fortsatt 2,5 millioner biler på fossilt drivstoff, sier Arild Hansen i Autobransjens Leverandørforening.
Han mener at det skal mye til for å bytte ut hele bilparken, slik flere politikere har som mål.
– Salget av biler på fossilt drivstoff kommer til å fortsette, vi ser en tydelig forskjell mellom by og land. Det er ikke like attraktivt å kjøpe elbil dersom du bor på Dovre, for eksempel.
– Det er for tidlig å bytte ut hele bilparken, sier Hansen.
Bu i Elbilforeningen har lagt merke til at det er type bil som avgjør hva slags kjøretøy du velger å kjøpe.
– Folk skal gjerne ha et kjøretøy som dekker alt, og andelen større elbiler solgt ligger kun på 25 prosent.
Volkswagen går forbi Tesla som norsk salgsvinner
Flere velger e-Golf over Tesla
Ny registreringsstatistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) for november viser at Volkswagen har passert Tesla på salgstoppen i Norge så langt i år.
Den mest registrert elbil-modellen i november var Volkswagen Golf, med 816 biler.
Så langt i år har det blitt registrert 17.696 Volkswagen-biler, mot 17400 Tesla-biler.
Bilsalget i november 2019 – OFV