Telia girer om for å slå enda hardere fra seg

Telia kaprer bedriftskunder fra Telenor og neste år skrur de på 5G i Norge. Nå forbereder hele konsernet seg på å kunne levere produkter og tjenester raskere og bedre enn før. Samtidig klarer selskapet fortsatt ikke å stoppe kundefallet i privatmarkedet på mobil.

Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge

Telia
Publisert:

– Vi leverer veldig bra resultater og jeg er fornøyd med marginene. Det er et resultat av et sterkt kostnadsfokus, uttak av synergier og en bedring av underliggende drift, sier Abraham Foss, sjef i Telia Norge.

Selv om Norge leverer vekst og gode marginer, så kan ikke det samme sies om Telia-konsernet som helhet. Telia-aksjen endte ned 6,6 prosent på Stockholm-børsen torsdag etter at selskapet slapp tall som skuffet markedet.

I Norge peker pilene jevnt over i riktig vei. Unntaket er privatmarkedet på mobil der Telia igjen fortsetter å tape kunder. Samtidig kunne selskapet melde om nesten 60.000 nye bedriftskunder så langt i år og dette oppveier for nedgangen i privatmarkedet.

– Veksten i bedriftsmarkedet kommer både fra store kontrakter og en gledelig utvikling i segmentet for små og mellomstore bedrifter. Vi vokser i både Telia og Phonero, sier Foss.

Telia er ikke de eneste som har entret kamparenaen med nye tilbud i det siste for å kjempe om de lukrative norske bedriftskundene:

  • Mobilgründer Christian Pritchard har startet opp Nortel som har satset tungt med en kampanje for «grenseløs data». Med på laget er blant annet tidligere Telia-topp Kristian Renaas og tidligere Link Mobility-sjef Arild Hustad.
  • Chili Mobil lanserer nå «fri data»-abonnementet sitt i bedriftsmarkedet, ett år etter at de lanserte det i privatmarkedet og skapte bruduljer
  • Det relativt ferske selskapet Happybytes, med tidligere Hello-sjef Thomas Sandaker i spissen, går også inn i bedriftsmarkedet. De skal slå fra seg med «fornøydgaranti», null bindingstid og individuelle datakvoter basert på hver ansattes databruk.
  • I tillegg er tidligere Phonero-sjef Thore Berthelsen med på oppstarten av et nytt mobilselskap kalt Unifon, noe Dagens Næringsliv først omtalte.

Telia er imidlertid den største utfordreren til Telenor og selskapet tror de snart passerer 30 prosent markedsandel i bedrift.

Telia har bladd opp 2,3 milliarder for å sikre seg Phonero og 21 milliarder for å sikre seg Get/TDC, med en tanke om å styrke seg i bedriftsmarkedet og for å sikre seg en egen bredbåndsinfrastruktur (fastnett).

– Telenor har over to tredjedeler av det norske bedriftsmarkedet, er det derfra dere stjeler kunder?

– Deres størrelse i markedet innebærer jo det. I bedriftsmarkedet er vi nå på vei dit vi skal, men det er fortsatt mange skritt igjen, sier Foss.

Telia har blant annet vunnet anbudskontrakten for universitets- og høyskolesektoren med Uninett, som ga selskapet et påfyll av 18.000 brukere i bedriftssegmentet.

Det er noen engangseffekter som gir Telia Norge et ekstra resultat- og marginløft i tredjekvartal, men underliggende er det også vekst, forklarer Foss.

Regnskapet viser blant annet at Telias snittinntekt per mobilkunde (ARPU) økte fra 262 til 271 kroner per kunde per måned i tredje kvartal mot samme periode i fjor.

PS! Telenor slipper sine kvartalstall onsdag neste uke.

Les også

Telia-konsernet skuffer, men i Norge er det full gass

Tre hovedområder for 5G

Telia annonserte i forrige uke 5G-planene sine for det norske markedet. Nettet åpnes i april neste år og skal være landsdekkende i 2023 med Ericsson som leverandør. Kinesiske Huawei ble droppet.

I tillegg skal Ericsson også bistå Telia i utskiftningen av hele 2G- og 4G-nettet i samme periode.

Lanseringen av 5G handler først og fremst om en teknologi som vil bli tatt i bruk i bedriftsmarkedet og for spesialiserte behov. Bonusen er økt kapasitet og vanvittige hastigheter for deg og meg.

– Det er tre hovedområder vi ser for 5G. Det ene er massemarkedet for privat og bedrift med mobiler og mobilt bredbånd, ikke ulikt det vi har sett i dag bare raskere og bedre, forklarte Jon Christian Hillestad, leder for Telia Bedrift, til E24 under lanseringen i forrige uke.

– Det andre området er «Fixed Wireless»: Det å kunne bruke mobilnettet nesten som man forventer av fibernettet (for å levere bredbånd til folk, journ.anm.,.). Det vil vi rulle ut, sier Hillestad videre og fortsetter:

– Det tredje er «entreprise mobile network», altså bedriftsspesifikke mobilnett innenfor et bruksområde eller geografisk område.

Det er denne siste delen som er mest spesiell med 5G, fordi teknologien gjør det mulig å «skivedele» nettet i flere, separate og atskilte lag:

– Se for deg et sykehus. Der bruker de Wifi og trådløs fasttelefon i dag, blant annet på grunn av sikkerhet, men med 5G kan vi lage et «eget» nett til sykehuset som er helt reservert til dem og som ikke påvirkes av andre mobiler i området, sier Hillestad.

Les også

Handelskrig og sikkerhetspolitikk påvirket Telias 5G-valg: – Men vi kunne valgt Huawei

Jon Christian Hillestad, sjef for bedriftsmarkedet i Telia Norge

Marius Lorentzen / E24

Endringer på kammerset

For å forberede seg på 5G og for å styrke konkurranseevnen i et høyteknologisk marked generelt jobber Telia-konsernet nå med flere endringer internt.

I Norge jobber Telia nå intenst med å samkjøre organisasjonen i Get med resten av Telia-organisasjonen. Dette må til for å nå konsernledelsens mål om å tilby mer sammenkoblede produkter fremover (kalt convergence).

I kvartalsrapporten påpeker konsernsjef Christian Luiga at sammenkobling mellom mobil, bredbånd og tv ikke bare gir bedre kundeopplevelser, men at det også gir selskapet og aksjonærene bedre avkastning på investeringene.

– Er det konsernsjefen sier et tegn på at vi vil se en større kobling mellom Get- og Telia-produktsfærene?

– Det er absolutt en indikasjon på det, og det var jo også en forutsetning vi la til grunn for Get-kjøpet. Men dette er et langsiktig og gradvis arbeid. Vi må jobbe med våre systemer så vi får koblet oss slik at vi kan se hele kundens forhold med oss på en god måte. Det har vi begynt med og så vil det komme mange nye ting på produktsiden fremover, men dette vil altså skje gradvis, sier Telia Norge-sjef Abraham Foss.

Telia sentralt er i gang med gå over til en ny driftsmodell. Fra 1. januar skal også Norge med.

Det betyr ikke nødvendigvis at ansatte skal flyttes fysisk, men at man samler arbeidet med en del produkt- og teknologirelaterte ting til felles enheter.

– Det innebærer at Telia skal løse mange ting på tvers av landene, at det gjøres et sted og ikke på seks forskjellige steder, sier Foss og forklarer at det vil sitte folk i Norge som for eksempel rapporterer rett til en enhet i et annet land.

Telia gjør dette for å samle kreftene på noen sentrale områder, for eksempel ved utvikling av mobilapper, TV-plattformer, sentralbordtjenester for bedrifter og lignende. Salget av mobiler og utstyr til privatkunder er allerede samlet i en slik enhet i dag.

– I tillegg til at dette gir oss muligheten til å løfte kvaliteten og få ut noen skalafordeler, så er tidsaspektet veldig viktig her. Altså hvor lang tid vi bruker på å få nye verdiforslag ut i markedet til kundene, sier Foss.

Les også

Fjordkraft og Dipper til topps i mobilundersøkelse

En balansegang i privatmarkedet

Oppgangen i bedriftsmarkedet på nesten 60.000 nye kunder i år oppveier for at selskapet har mistet rundt 50.000 abonnementskunder i privatmarkedet. Rundt 10.000 av dem forsvant i tredje kvartal.

Dette har vært en gjentagende problemstilling for Telia Norge en stund, noe ledelsen selv har påpekt.

– Vi tar grep på mange områder og det er noen segmenter vi er fornøyd med og noen vi ikke er det, sier Foss.

Han vil ikke gå inn på detaljene i hvert enkelt merke Telia har i Norge, som også inkluderer OneCall og MyCall. Men han sier at selskapet aktivt jobber med å forvalte kundebasen, altså å sørge for at kundene er på abonnement og pakker som passer dem best.

I tillegg til å gjøre det internt i hver merkevare, skjedde dette også da Telia la ned Chess og forsøkte å flytte kundene over til andre Telia- og OneCall-produkter.

– Vi har ulike kundebaser som i ulik grad er plassert riktig i forhold til tjenestene de ønsker. Da tar vi spesifikke grep for å incentivene dem til å velge forskjellige tilbud. Det kan ha den effekten at man øker churn (andelen som sier opp, journ.anm.), men det sørger også for at flere får den tjenesten som er riktig for dem.

Telia-sjefen sier at de prøver å balansere hensynet mellom å holde på kundene og å forbedre inntjeningen (ARPU). Noen ganger er selskapet villig til å ofre kunder:

– Vi tar noen helt bevisst beslutninger som utfordrer kundeutviklingen. Selv om vi jobber med kundeutviklingen er det vår markedsandel av inntektene i markedet som vi styrer mot på lang sikt, sier Foss.

PS! Telia opplevde en nedgang i antallet TV-kunder og en liten oppgang i antallet bredbåndskunder i kvartalet. Dette skyldes primært noen endringer av lokale allianser, som at Eidsiva Bredbånd har avsluttet samarbeidet med Get og at Tafjord har koblet seg på Get, med litt forskjellige fordeling av TV- og bredbåndskunder.