Disney har dratt inn over 60 milliarder kroner på nyinnspillinger

Nye versjoner leverer bedre enn de klassiske filmene fra Disney. «Løvenes konge» rakk å overgå kinoinntektene til originalen etter bare to uker.

Nytt uttrykk med datagenererte karakterer og skuespillere gjør at historiene kan gjenfortelles uten store endringer, uten at de ikke oppleves som for like.

Foto: Alberto E. Rodriguez
Publisert:,

Disney sine nye versjoner av klassiske historier har spilt inn over 7 milliarder dollar, i overkant av 60 milliarder kroner, siden 2010, skriver CNBC.

Det siste året har nye versjoner av «Dumbo», «Aladdin» og «Løvenes konge» kommet til kinolerretene. Disney planlegger videre 16 nye titler basert på gamle og kjente filmer. Blant disse er «Den lille havfrue», «Pinocchio» og «Peter Pan».

Gjenfortelles uten store endringer

Nyinnspillingene gjør det godt også i Norge, på to uker rakk «Løvenes konge» å bli årets nest mest sette film, med i overkant av 345.000 besøkende. Årets versjon av «Aladdin» er blant topp ti mest sette filmer, og «Skjønnheten og udyret» ble sett av nesten 350.000 nordmenn i 2017.

Les også

Marvel-filmene har spilt inn 18 milliarder dollar

Terje Gaustad, førsteamanuensis på BI, sier det er en god grunn til at Disney ønsker å lage nye versjoner av filmene sine. De bygger videre på selskapets allerede eksisterende merkevare-katalog. Det gjør at filmene skaper verdi utover nye billettinntekter, de skaper en merverdi for fornøyelsesparkene, de eksisterende merkevarene og den nye strømmetjenesten.

– Det er nok et marked for filmene fordi de er kjente størrelser blant publikum, som de fleste har positive assosiasjoner til. I tillegg kommer de i ny drakt, ut fra hva som er mulig med dagens teknologi, sier Gaustad, som forsker på underholdningsindustrienes økonomi.

Det nye uttrykket gjør at historiene kan gjenfortelles uten store endringer, uten at de ikke oppleves som for like.

Gjør det bedre enn originalene

Flere av de nye versjonene har overgått originalene i billettinntekter. «Skjønnheten og udyret» har solgt billetter for 1,2 milliarder dollar globalt, mens 1991-versjonen hadde billettsalg på 424,9 millioner dollar. Sommerens nye versjon av «Løvens konge» overgikk originalen fra 1994 allerede etter to uker. «Aladdin» har allerede levert dobbelt så godt som originalen.

Gaustad sier at noe av veksten må forklares i at kinomarkedet har blitt mye større, spesielt i Asia. Da «Aladdin» og «Løvenes konge» kom ut i 1990-talls versjoner var inntektene fra Kina helt ubetydelige. Det var ikke et fungerende marked.

Les også

Spotify fortsetter brukerveksten

– Det er alltid litt vanskelig å sammenligne kinoinntekter over så mange år, siden hele markedet har forandret seg, sier Gaustad.

Dersom man sammenligner billettinntektene innenfor det nordamerikanske markedet er forskjellene mye mindre.

Blandede anmeldelser

På tross av at publikum ønsker å få med seg nye versjoner av kjente Disney-filmer er anmeldelsene noe mer lunkne.

– Filmen er rett og slett et datagenerert mesterverk når det gjelder det visuelle, men dessverre holder ikke det når et av Disney-historiens mest elskede eventyr skal gjenfortelles, skriver Filmpolitiets Marte Hedenstad i sin anmeldelse av «Løvenes konge».

Les også

Peppes kuttet prisene og økte overskuddet, men håper man unngår priskrig på pizza

Gaustad poengterer likevel at anmeldelser sjelden betyr veldig mye for hvordan populærfilmer går på kino. Vi hører like gjerne på hva venner og familie mener om kinoprogrammet, som hva anmeldere sier.

– Inntektene for «Løvenes konge» har falt noe mer fra første til andre uke enn andre filmene. Det er mulig den ikke helt har levd opp til forventningene blant publikum heller, sier Gaustad.

Her kan du lese mer om