Avslører hva Facebook visste om Cambridge Analytica-skandalen

Facebook har offentliggjort e-poster som viser hvor mye ansatte visste om den store Cambridge Analytica-skandalen to år før saken ble offentlig kjent. 

VITNESBYRD: Administrerende direktør Mark Zuckerberg avla i fjor vitnesbyrd for Kongressen vedrørende skandalen.

Foto: Josh Edelson AFP
Publisert:,

Facebook har publisert de interne e-postene som forteller historien bak nøyaktig hvordan Cambridge Analytica kom på de ansattes radar, mer enn to år før skandalen utløste den største krisen i sosiale medier-gigantens historie.

Journalisten Dylan Byers fra NBC fikk tilgang til den interne Facebook-meldingstråden hvor de ansatte diskuterte hvordan politiske partnere fikk tilgang til brukerdata. Mindre enn en time senere offentliggjorde selskapet dokumentene selv.

Ikke-navngitt kilde

Dokumentene viser at de ansatte snakker om en undersøkelse av feiltrinn fra politiske partnere i september 2015, etter å ha blitt gjort oppmerksom på saken av en kilde som ikke er ansatt i Facebook, og heller ikke navngitt.

Er Facebook et monopol?

Personen sa i en melding datert 22. september at Cambridge Analytica er «det største og det mest aggressive selskapet på den konservative siden av bransjen som matcher data fra sosiale medier til velgerprofiler».

Vedkommende skrev videre at selskapet var et «sketchy, for å si det mildt» firma.

De ansattes diskusjon

Ansatte ved Facebook diskuterte videre den 29. september om datahåndteringen medførte et brudd på Facebooks regler, men kom ikke frem til en klar konklusjon.

Meldingstrådene viser også at det først var i desember 2015 at Facebook ble kjent med en rapport i The Guardian om at brukerdata ble samlet inn av Aleksandr Kogan gjennom hans «This is Your Digital Life»-quiz, og deretter solgt til Cambridge Analytica.

Hva du neppe visste om Facebooks bruk av dine data (+)

En annen ansatt skrev i korrespondansen «kan du fremskynde anmeldelsen av Cambridge Analytica, eller fortelle oss hva de neste trinnene er? Dessverre er dette nå et PR-problem ettersom saken er på forsiden av nettsiden til The Guardian».

En tredje ansatt la til at «vi må ordne dette ASAP [as soon as possible, så fort som mulig, journ.anm.]»

Viktigheten av korrespondansen

Facebook mener at samtalene er viktig ettersom de viser tidslinjen for når Facebook ble klar over bruddet på personvernsrettighetene.
Administrerende direktør i Facebook, Mark Zuckerberg, leverte i fjor vitnesbyrd til Kongressen.

«Facebook var ikke klar over at Kogan solgte data til Cambridge Analytica før i desember 2015. Det er et faktum som vi har vitnet om under ed, som vi har beskrevet til sentrale tilsynsmyndigheter, og som vi står ved i dag,» skriver selskapet i pressemeldingen med offentliggjøringen av dokumentene.

Zuckerbergs bevis ble sterkt betvilt etter at en amerikansk føderal kommisjon forrige måned sendte inn en klage på Facebook som spesifikt hevdet at ansatte hadde bedt om en etterforskning av datahåndteringen i september 2015.

E-postene kan hjelpe med å avklare situasjonen, men viser også at de ansatte forsto alvoret i skandalen i 2015, men at de ikke klarte å handle riktig før varsleren Christopher Wylie avslørte dem. avsløringer om informasjonen til 50 millioner brukere som ble utnyttet av Cambridge Analytica, utløste den verste krisen i Facebooks historie.

Her kan du lese mer om