Berit Svendsen tror det kan komme flere skandinaviske telefusjoner

Samtidig som Telenor fokuserer på å kutte kostnader og sikre markedsposisjonen sin, tror Skandinavia-sjefen at flere aktører kan komme til å slå seg sammen i tiden fremover.

PLANLEGGER FREMTIDEN: Telenor investerte for første gang mer i fiber enn 4G-mobilnettet i 2017, ifølge Berit Svendsen i Telenor. Utrullingen er ikke bare viktig for bredbåndsmarkedet, men også for å forberede infrastrukturen for 5G-teknologien. Her er hun avbildet under en 5G-test med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i fjor.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

Etter ett år som sjef for Telenor Skandinavia kan Berit Svendsen glede seg over både lavere kostnader og bedre resultater på hjemmebane.

Onsdag la selskapet frem resultater som i all hovedsak var positive for både Sverige, Norge og Danmark. Selv om Telenor ikke tror de vil klare å hente ut noe særlig høyere priser i det trøblete danske markedet med det første, har selskapet gjennomført store grep internt som har satt virksomheten på en langt bedre kurs.

I Sverige klarte Telenor både å øke inntektene, kutte kostnader og levere bedre resultater i fjor, mens man i Norge klarte å holde inntektene i sjakk og leverte et bedre resultat takket være lavere kostnader.

Samtidig som hun skal overse alt dette indremedisinske arbeidet, har Berit Svendsen også fulgt nøye med hva som skjer med Telenors konkurrenter.

I Norge jobber erkerivalen Telia med å se om de kan komme tilbake i bredbåndsmarkedet, enten gjennom partnerskap eller gjennom et oppkjøp av en bredbåndsaktør.

I Sverige har det også kommet en nyhet som fikk Berit Svendsens oppmerksomhet nå på nyåret. Det svenske mobilselskapet Tele2 varslet nemlig at de skal slå seg sammen med bredbåndsselskapet Comhem.

For selv om EUs konkurransemyndigheter i 2015 sa blankt nei når Telia og Telenor ville fusjonere mobilselskapene sine i Danmark, tror Svendsen ting kan komme til å skje mellom aktører som ikke er i samme segment:

– Det var interessant å se fusjonen mellom bredbånd og mobil i Tele2-Comhem-avtalen. Vi ser nå en konsolidering i Sverige, og det kan være at vi vil se en bredere konsolideringstrend i Skandinavia, sier Svendsen til E24.

Les også

Telenor øker utbyttene

Bedre, men ikke godt nok

Hvis det blir flere fusjoner kan Telenor komme til å møte aktører som er langt mer slagkraftige og som kan tilby mer pakketerte tilbud, der man både selger bredbånd, mobil og andre tjenester i en felles pakke.

Med noen unntak (som Get) er ikke koblingen mellom fast bredbånd og mobil en utpreget løsning i hverken Norge eller Sverige. I Danmark tilbyr Telenor imidlertid rabatt på bredbånd hvis man pakker det med et mobilabonnement for familier.

Under kvartalspresentasjonen onsdag avviste imidlertid konsernsjef Sigve Brekke at Telenor kom til å drive den utviklingen frem i Norge:

– Det er mulig at det vil komme flere nye typer tilbud fra det norske teamet fremover, men vi vil ikke lede an med aggressivt prisede pakkeløsninger på tvers slik man har sett i enkelte andre europeiske land, svarte Brekke på spørsmål fra en analytiker.

I Sverige og Norge har Telenor allerede tunge satsinger på mobil og bredbånd, og i fjor høst varslet Telenor Danmark at de skulle sette inn et nytt støt i bredbåndsmarkedet.

Gjennom en åpning av coax-infrastrukturen (bredbånd over kabelnettet) og nye avtaler har Telenor Danmark sikret at de får tilgang til å selge bredbånd over kabel til 800.000 nye husstander og fiber til 50.000 nye husstander i Danmark

Samtidig begynte selskapets grep for å kutte kostnader også å gi resultater. Driftskostnadene falt rundt 300 millioner til 2,14 milliarder kroner i 2017, mens justert driftsresultat (EBITDA før engangsposter) økte fra 609 til 849 millioner kroner.

Kontrasten til situasjonen i Danmark for to år siden er dermed stor.

Da skrev Telenor ned sin danske virksomheten med 2,1 milliarder kroner, like etter at EU hadde blankt avvist planen om å fusjonere Telia og Telenors mobilvirksomhet i landet. De to selskapene måtte dermed tilbake til tegnebrettet for å pønske ut hvordan de skulle få orden på de pressede danske mobilsatsingene sine.

Onsdag varslet Telenor at de har skrevet opp verdiene i Danmark med 1,2 milliarder. Selskapet forklarte i regnskapet at man dermed verdsetter den danske virksomheten til det som verdien hadde vært i dag hvis man ikke hadde tatt nedskrivningen i 2015 og bare avskrevet verdier løpende.

– Situasjonen har forandret seg og vi ser at markedet flater ut noe. Samtidig er ikke det danske markedet så lønnsomt som det skal være for å drive fremtidige investeringer, slik vi vurderer det, forklarte finansdirektør i Telenor Group, Jørgen A. Rostrup, onsdag.

Les også

«Bare» 400 mill. igjen i Telenors gründer-investering

Kutter kostnader ved å droppe gammelt kobber

Skandinavia- og norgessjef i Telenor, Berit Svendsen, forteller at de hovedsakelig måler to parametere i den danske virksomheten: Bruttomarginen og den interne effektiviteten.

– Vi har en ganske stabil bruttomargin og så må vi samtidig fortsette å digitalisere virksomheten. Vi har forenklet interne prosesser, vi har sørget for at kundene alltid starter interaksjonen med oss digitalt først, og i tillegg har vi endelig fått det nye IT-systemet på plass sånn at det er stabilt, sier Svendsen.

Hun skryter av ledelsen i Danmark for å ha tatt en rekke grep for å snu utviklingen, og legger til at de har «gode planer» for 2018.

Mens Telenor kuttet 900 millioner i det underliggende kostnadsnivået i Skandinavia i fjor, kom nesten 500 av de fra Norge.

I regnskapet kommer det frem at kostnadene i Norge «bare» falt med 322 millioner, men dette skyldes blant annet aksjeprogrammet for ansatte og noen andre faktorer som UCOM, ifølge Berit Svendsen og finansdirektør Kristin Muri Møller.

UCOM er den Stavanger-baserte rådgiver- og forhandlerkjeden som Telenor kjøpte i fjor sommer, som spesialiserer seg på bedriftsmarkedet.

UCOM bidro med en inntektsvekst i Telenor Norge på 120 millioner kroner i fjerde kvartal, og sørget dermed at en mindre nedgang i mobilvirksomheten ble oppveid og endte samlet sett omtrent uendret. Takket være lavere kostnader endte Telenor Norge dermed med en vekst i resultatene likevel.

– I Norge kuttet vi de underliggende kostnadene med fem prosent i fjor. Vi jobber hele tiden med initiativer for å effektivisere, men vi må hele tiden balansere det arbeidet mot at vi samtidig skal beholde markedsposisjonen vår, sier Svendsen og legger til:

– Vi må også investere av og til for å effektivisere og sikre vekst, og Ucom-kjøpet var i så måte en veldig nyttig investering for oss, legger hun til.

Så hvor er det Telenor skal finne nye kostnader å kutte i 2018? Berit Svendsen peker på at programmet for å modernisere fastnettet frem mot 2025 blir svært viktig.

– Det handler ut om at ta ut det gamle kobbernettet der vi har dobbel infrastruktur, enten ved at vi også har fiber eller veldig rask mobildekning som er raskere enn kobbernettet på det samme stedet. Det er mulig på grunn av den nye myndighetsreguleringen av fastnettet, sier Svendsen.

– I tillegg tror vi heller ikke at trenden med færre oppringninger til kundeservice vil stoppe opp, og så jobber vi med hvordan vi skal skaffe flere nye kunder i digitale kanaler, legger hun til.

Mister gamle inntekter – må finne nye

Svendsen sier at Telenor fortsatt er veldig avhengige av å sikre nye kunder gjennom fysisk retail (butikker), og at satsingen deres på dette dermed er viktig. Samtidig erkjenner hun at det er krevende å kapre kunder via nett:

– Det kler ikke vår merkevare å kun konkurrere på lav pris, og vi må bli bedre på kunderekrutteringen digitalt, sier Svendsen.

I løpet av 2017 mistet Telenor i overkant av 80.000 kunder, men nedgang i kontantkort står for nesten 62.000 av disse. De resterende 19.400 er i all hovedsak datakort, ifølge Telenor.

– Samlet sett hadde vi en stabil utvikling på postpaid (abonnementskunder, journ.anm.), med en økning i bedriftsmarkedet og en liten nedgang i konsum (privatmarkedet, journ.anm.), sier Svendsen.

– Telia sier at de kapret 16.000 bedriftskunder fra dere i fjor, samtidig som de heller ikke mener Phonero hadde noe særlig fall. Hvor kommer de nye bedriftskundene fra da?

– Jeg tror vi skal si det sånn at vi ikke kjenner oss helt igjen i det bildet Telia og Phonero tegner, sier finansdirektør Kristin Møller.

Selv om de klarte å levere stabile samlede inntekter i fjor, forventer ikke Svendsen og Møller at nedgangen i inntektene fra fastnett, 5-sifrede numre og grossistmarkedet vil bli noe mindre.

– Takten i fallet i legacy-segmentene fortsetter, men som konsernledelsen også snakker om handler det om å snu inntektene våre til nye områder hele tiden, sier Møller.

Telenor tror ikke det er mulig å oppveie de rundt 400 millionene i grossistinntekter som de mister i år når Phonero-kundene flyttes over til nettet til sin nye eier Telia. Samtidig peker de på at de over tid har klart å oppveie slike bortfall, blant annet etter at Network Norway-kundene forsvant i sin tid.

– Styrken vår i Telenor er at vi over tid har klart å skape nye inntekter når vi har mistet en del av de gamle inntektene, sier Svendsen.

Les også

Telenor-sjefen: Slik skal hverdagen din bli enklere

Les også

Lavpriskonkurrentene forsyner seg av Telia-kunder

Les også

Milliardavtale kan være på trappene: Telenor bekrefter mulig salg i Øst-Europa

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Telenor
  2. Telekom

Flere artikler

  1. Analytiker: Kan være en giftpille for Telia

  2. TDC begraves – og fiber- og mobilnettet smelter sammen

  3. Slik rigger Telia og Get seg for å møte konkurrentene

  4. Annonsørinnhold

  5. Resultathopp på Telenors hjemmebane: Nå skriver de Danmark opp igjen

  6. – Folk bør jo kunne skru ned parabolen fra hyttetaket