Skal innta USA med Kahoots suksessoppskrift

The Woohoo Company skal erobre det amerikanske markedet med opplæringsteknologi utviklet i petroleumsnæringen. Hovedinspirasjonen er suksessen fra Kahoot, som de også har inngått et samarbeid med. 

KONTAKTER: The Woohoo Company har brukt de siste månedene på å bygge opp et kontaktnettverk i USA før lansering. I første omgang satser de på Boston, noe daglig leder Svein Fagereng begrunner med byens høye utdanningsnivå, lavere priser enn New York og Austin og kort reisevei. Fra venstre: Svein Fagereng, Sverre Bautz og Rune Roberg, som alle var med på å starte selskapet i 1987.

Foto: Tom Helge Berglie
Publisert:,

Nøtterøy-selskapet har utviklet en web-applikasjon for å forberede skoleelever til eksamener i matte gjennom plattformen Exam Booster. Med plattformen gryteklar så gjør de seg klar til å høstens lansering i USA.

– Det har vært en hektisk vår. Nå lader jeg batteriene i solveggen hjemme på Nøtterøy, før det blir full gass de neste månedene. Produktet er klart, så nå står slaget i markedsføringsarbeidet. Det hjelper ikke å ha verdens beste produkt for kunnskap, dersom ingen vet om det, sier Svein Fagereng, som er grunnlegger og daglig leder av The Woohoo Company.

Planene til The Woohoo Company begynte for alvor å ta form etter oljesmellen i 2014 og 2015, som gjorde at de fikk mindre å gjøre. Suksessen norske Kahoot gjorde i utlandet ble en viktig inspirasjon for å stake ut veien for Fagereng og co.

– Vi startet opp med i 1987, og som ett av de første selskapene i Norge utviklet vi vårt eget verktøy for e-læring i oljebransjen. Det vi så her var at mange slet med matte, og at fagarbeiderne lærte matte råfort med gode systemer. Da oljesmellen kom innså vi at vi måtte fortsette med det vi var gode på – matteopplæring.

Les også

StartupLab lanserer nytt storfond på 100 millioner: Ledende gründere og én alpinstjerne går inn med penger

Brukere først – penger etterpå

Når Exam Booster lanseres, skal alt være gratis de første årene. Manglende betalingsvilje tror han ikke blir et problem.

– Vi planlegger å bruke 2019 og 2020 på å få et solid brukerantall. I starten skal alt være åpent, og først i 2021 håper vi å begynne å tjene penger, men dette avhenger av at vi har mange brukere.

I Exam Booster har selskapet utviklet et system med tre ulike nivåer, hvor opplæringen er tilpasset elever fra ungdomsskolealder og ut videregående.

– Det gjør at vi for eksempel kan la de første nivåene være gratis, så kan vi begynne å ta betalt for de mer avanserte nivåene. Men her har vi ikke bestemt oss.

At selskapet ikke planlegger å tjene penger de første årene, anser han som uproblematisk, og viser til Facebook og Kahoot, som brukte flere år på å få fart på pengestrømmene.

– Brukerbasen er viktigst, og for det må vi ha inn kapital. I første omgang har vi et mål om å hente seks til ni millioner kroner fra investorer. Om vi får penger til å markedsføre tungt, så blir det lettere å hente penger for å videreutvikle oss når brukerne kommer, sier gründeren.

Les på E24+ (for abonnenter)

Kahoot har tapt over 60 millioner på tre år. Hvorfor tror investorene fortsatt på selskapet?

Enormt marked

At selskapet satser på USA og ikke Norge, mener Fagereng er naturlig i en digital verden.

– Vi har testet ut Exam Booster i et webbasert system i 2015 og 2016, og her klarte vi å få inn 2000 norske brukere på to måneder. Om du ser på det amerikanske markedet, som er omtrent 100 ganger større, så ville denne andelen gitt 200.000 brukere på to måneder.

Han viser her til deres egne tall, som viser at markedet i Norge har 800.000 potensielle brukere, mens det i USA er 62 millioner potensielle brukere. At amerikanerne gjør det svakt og har en fallende tendens på PISA-testene, mener han bidrar til å skape et behov for produktet deres.

– Og vi ser allerede at de bruker e-tech i undervisningen. Nesten 50 prosent av amerikanske lærerne bruker for eksempel Kahoot i undervisningen i dag.

Opprinnelig hadde Nøtterøy-selskapet planlagt å satse i England, men etter advarsler fra Kahoot valgte de USA.

– De advarte om at byråkratiet gjorde England til et vanskelig marked. Vi har hatt kontakt med Kahoot lenge. De har gitt oss solide råd, og vi har signert et avtale og opprettet vår egen brandingsidé på deres plattform. Det gir oss helt nye muligheter.

Selv om Kahoot har vært en viktig støttespiller, så understreker Fagereng at de har laget hele systemet selv.

Her kan du lese mer om