Nytt Nokia-flaggskip ga børsskrell

Mobilkjempen avduket ny toppmodell tirsdag.

NY TOPPMODELL: Nokia Lumia 925 ble lansert tirsdag.
Publisert:

Det finske mobilkonsernet Nokia lanserte tirsdag formiddag sitt nye flaggskip i Lumia-serien, modellen 925.

Lanseringen - som skjedde i London - ble imidlertid kjølig mottatt i aksjemarkedet. På Stockholmsbørsen falt aksjen etter at detaljene om telefonen ble kjent.

Ifølge en analytiker skyldes dette at noen av spesifikasjonene på telefonen er skuffende.

- Det handler om at telefonens «hardware» ikke møter forventningene. Spesielt gjelder dette kameraets kapasitet, sa en analytiker til nyhetsbyrået Direkt.

Han utdypet ikke sine kommentarer, fordi det da pågikk en analytikerkonferanse i regi av Nokia.

- Vi kjører på med kamerateknologi, sa Nokia-sjefene på tirsdagens konferanse.

De viste blant annet frem en funksjon bedre skal fange opp naturlig lys, og en Smart Camera-funksjon.

Den nye telefonen kommer også i aluminium, noe som bidrar til lettere vekt.

Ifølge di.se har Nokia Lumia 925 ett kamera med 8,7 megapiksels oppløsning, og ett med 1,2 megapiksel.

Høyoppløsningskameraet har samme oppløsning som forgjengeren Nokia Lumia 920.

Til sammenligning har konkurrentene Samsung og Apples modeller Galaxy S3 og iPhone 5 en oppløsning på 8 megapiksel.

Nokia Lumia 925 vil bli lansert i Europa sammen med Vodafone og andre operatører og samarbeidspartnere, og i USA via T-Mobile, og i Kina via China Mobile og China Unicom.

- Virker solid
Nordea skriver i et analysenotat at «den nye modellen virker som et solid produkt, og at den burde kunne trekke til seg nye kundesegmenter som har syntes Lumia 920 virker for klumpete».

- Effekten fra denne modellen vil ikke vises før i årets tredje kvartal, og vi retter derfor oppmerksomheten mot Nokias evne til å stabilisere den urovekkende volumnedgangen, skriver meglerhusets analytiker, ifølge Dow Jones Newswires.

Nordea har en kjøpsanbefaling i Nokia.

Smarttelefoner økte 43 prosent
Nokias lansering kommer på samme dag som en rapport viser at appetitten for enklere mobiltelefoner falt i årets tre første måneder.
Samtidig økte salget av smarttelefoner har økt med 43 prosent sammenlignet med fjorårets tre første måneder, skriver Dow Jones Newswires.

Når det gjelder markedsandeler blant de store mobilaktørene, viste rapporten fra Gartner at Samsung økte fra 21,1 til 23,6 prosent i global andel.

Nokia er verdens nest største mobilaktør, men markedsandelen falt fra 19,7 til 14,8 prosent.

Apples markedsandel steg fra 7,8 til 9 prosent.

Klokken 13 var Nokia-aksjen ned 3,01 prosent på Stockholmsbørsen.

Les også:

Publisert: