Telia mister kunder i Norge, men vokste takket være Get-kjøpet
Telia har tatt over Get/TDC og har sikret seg en haug med nye kunder og inntekter. Selskapets eksisterende virksomhet sliter derimot fortsatt med å holde på privatkundene.
Et hektisk år er over for Telia Norge etter oppkjøpet at oppkjøpet av Get/TDC ble gjennomført i oktober.
Telia-konsernets ferske regnskaper som ble sluppet fredag viser ikke overraskende nok at oppkjøpet har gitt Telia Norge et solid løft i både omsetning og kunder.
Hvis man trekker ut bidraget fra Get, viser tallene imidlertid at Telias eksisterende virksomhet i Norge fortsatt er presset av konkurransen i markedet. I løpet av fjerde kvartal mistet selskapet nemlig 30.000 mobilkunder, ettersom det kom inn 54.000 Get/TDC-kunder, mens Telia Norge samlet sett økte antallet mobilkunder med 24.000.
Samlet sett har det forsvunnet 69.000 kunder i løpet av 2018.
I tillegg til å ta med seg 54.000 nye mobilkunder, økte antallet bredbånd- og TV-kunder med henholdsvis 417.000 og 504.000 i kvartalet. Telia hadde ikke bredbånd- og TV-kunder i Norge fra før.
– Presset på mobilabonnementsinnekter ble drevet av en erosjon i abonnementsbasen, primært innen privatkundesegmentet, skriver Telia-konsernet om utviklingen i Norge.
– Ambisjonen er å snu trenden
Presset i privatmarkedet er ikke nytt og Telia har slitt med kundeutviklingen i dette segmentet i Norge over tid.
Selv om Telias snittinntekt per mobilkunde (ARPU) økte fra 253 til 256 kroner per måned i fjerde kvartal mot året før, er ikke Telia Norge-sjefen fornøyd med tapet av privatkunder i mobil:
– Ambisjonen for 2019 er å snu denne trenden og vokse videre i bedriftsmarkedet, sier Abraham Foss i en pressemelding.
Hvis man holder Get-kjøpet til 21 milliarder utenfor vokste Telias omsetning i Norge med 0,8 prosent i fjerde kvartal mot samme periode året før, mens abonnementsinntektene falt med 1,1 prosent.
Justert driftsresultat uten Get økte med 7,1 prosent, hovedsakelig takket være kostnadsbesparelsene man har oppnådd etter det tidligere oppkjøpet av bedriftsoperatøren Phonero, skriver Telia.
– 2018 sett under ett har vi en positiv utvikling på både topp- og bunnlinjen sammenlignet med året før. De viktigste driverne har vært økt mobildatabruk, økte grossistinntekter, god kostnadskontroll, samt synergier etter sammenslåingen med Phonero, sier Foss.
Skal spare 700 mill.
Hvis man inkluderer Get i tallene har Telia Norge nå vokst betydelig.
De totale salgsinntektene i Norge økte fra 2,61 til 3,45 milliarder norske kroner mot samme periode året før, mens det justerte driftsresultatet (adj. EBITDA) økte fra 844 millioner til 1,28 milliarder. Driftsmarginen økte fra 32,2 til 37,1 prosent.
Det totale antallet mobilabonnementer falt med 21.000 hvis man sammenligner mot fjerde kvartal året før. 6.000 av disse er såkalte M2M-abonnement (tilkoblede maskiner, boligalarmer og lignende), og justerer man for de 54.000 nye Get/TDC-kundene, har Telia altså tapt 69.000 kunder det siste året.
– Så langt har integrasjonen vært lovende og vi leverer i henhold til forventningene. Vi ser frem til, og gjentar, at vi vil realisere synergier på 700 millioner på inntekt-, kostnad- og investeringssiden innen utgangen av 2021, sier konsernsjef Johan Dennelind om Get-kjøpet i en pressemelding.
Ifølge Abraham Foss skal strukturen på den nye organisasjonen i Norge være ferdigstilt i løpet av første kvartal.
– Vi har holdt et forholdsvis høyt integreringstempo med å skape det nye selskapet. Både for å holde trykk i markedet og fokus på kundene, men også fordi vi ser mange spennende muligheter som vi ønsker å komme raskt i gang med, sier han.
Øker utbyttet
Ser man på kvartalsrapporten for hele konsernet viser den at inntektene og det justerte driftsresultatet endte lavere enn det analytikerne hadde ventet.
Salgsinntektene økte med 4,9 prosent til 22,21 milliarder svenske kroner mot samme periode i fjor, mens det var ventet en økning til 22,41 milliarder, ifølge konsensustall fra SME/TDN.
Justert driftsresultat (adj. EBITDA) steg 3,3 prosent til 6,74 milliarder svenske kroner, mens analytikerne hadde ventet 7,15 milliarder.
Telia varsler samtidig at styret foreslår å øke utbyttet fra 2,30 svenske kroner per aksje for 2017 (utbetalt i to omganger i 2018) til 2,36 svenske kroner i år (utbetalt i to omganger).
– I 2018 leverte vi nok en gang i henhold til vår guiding (...) I fjerde kvartal så vi solid støtte fra alle deler av vår virksomhet, med Sverige som unntak, sier konsernsjef Johan Dennelind i Telia i en pressemelding.
– Vi har nå i realiteten fullført nedsalget av virksomheten i Eurasia gjennom nedsalget i Ucell og Kcell. Vår primærfokus gjennom de siste årene har i økende grad vært virksomhetene våre i Norden og Baltikum, fortsetter han.
Etter at Dennelind ble satt inn som sjef i kjølvannet av korrupsjonsskandalen i Usbekistan har han solgt unna selskapets virksomheter i Asia, i tillegg til å gjennomfører flere oppkjøp, inkludert norske Phonero og Get/TDC.