Facebook satser stort på «utvidet virkelighet»

AR, eller augmented reality var hovedfokus da Mark Zuckerberg talte på utviklerkonferansen F8 tirsdag kveld.

Facebook Founder and CEO Mark Zuckerberg speaks on stage during the annual Facebook F8 developers conference in San Jose, California, U.S., April 18, 2017. REUTERS/Stephen Lam

Foto: Stephen Lam Reuters
Publisert:

Under Facebooks utviklerkonferanse F8 tirsdag kveld la Facebook-sjef Mark Zuckerberg frem hvordan selskapet hans skal ta det neste steget inn i verden av «augmented reality».

Av mangel på et bedre norsk uttrykk kan det oversettes med «utvidet virkelighet», der digitale elementer legges utenpå den fysiske virkeligheten.

Gode eksempler på dette er Snapchats filtre, eller Pokémon Go, der man gjennom skjermen kan se de japanske datadyrene foran seg i den virkelige verden.

Starter med mobilen

Der «utvidet virkelighet» tidligere har blitt presentert som en fremtid gjennom briller, gjorde Zuckerberg det klart at første steg for Facebook vil være gjennom kamera på mobilen.

Les også

Facebook fjerner falske profiler foran fransk valg

– Jeg så for meg at briller ville bli det viktigste, men så oppdaget jeg at teknologien allerede begynte å dukke opp på mobiltelefoner, sa Facebook-sjefen fra scenen, før han viste til nevnte Pokémon Go.

Via Facebook Stories kan man i dag legge ulike filtre på bildet man har tatt, ikke ulikt det man kjenner fra Snapchat.

Facebook har fått kritikk for å kopiere konkurrenten, men til Techcruch sier Zuckerberg at det var naturlig for Facebook å først introdusere produkter som brukerne kjenner til fra før.

GJENKJENNING: Facebooks programvare skal selv kjenne igjen hva brukeren har foran kamera.

Foto: Justin Sullivan AFP

I løpet av kort tid vil brukere av Facebook Stories kunne velge i tusenvis av slike effekter, ifølge Zuckerberg.

Les også

Tyskland planlegger gigantbøter til sosiale medier

Facebooks programvare vil også kjenne igjen objekter, og steder, for å foreslå effekter basert på objektet. I demonstrasjonen viste Zuckerberg blant annet på et bilde av en kaffekopp hvor det ble foreslått å legge til damp som kom opp fra koppen.

Snapchat-aksjen stiger

Via Periscope sendte blant andre Bloomberg hele presentasjonen direkte, og blant seerne var det flere som hevdet dette kunne bety slutten for Snapchat.

Det ser derimot ikke ut til at investorer har blitt nevneverdig skremt av Zuckerbergs presentasjon. Til tross for et lite fall under presentasjonen, stengte Snap Inc.-aksjen opp 3,11 prosent, mens Facebook-aksjen derimot falt 0,33 prosent.