Struper Cosmopolitan

Sex, glamour og kjendiser fenger ikke norske kvinner nok. Bladet legges ned etter opplagsras.

SNART SLUTT: Aller Media er i ferd med å lage siste utgave av Cosmopolitan i Norge.
  • Line Midtsjø
Publisert:

«Sex til nye høyder» er en av de største overskriftene på månedens røde Cosmopolitan-forside, hvor skuespilleren Kristen Stewart smiler pent.

Dette selger ikke lenger godt nok i det norske markedet.

Etter at opplaget ble rasert i fjor, legger Aller Media årene inn når det gjelder glambladet Cosmopolitan. Det er etter åtte år i markedet.

Følg E24 på Facebook

- For oss som er glade i blader og magasiner er det alltid tungt å erkjenne at det siste magasinet produseres for vår hånd. Det er aldri lett å ta slike beslutninger, sier direktør Tore Sannum i Aller Media til E24.

Les også: Aller Media kutter 27 ansatte

I februar neste år kommer siste utgave av Cosmopolitan i Norge, fra Allers redaksjon.

- Men la meg presisere at Cosmopolitan er et lisensprodukt. Om det er noen andre i markedet som plukker det opp kjenner vi ikke til, sier Sannum videre.

Solgte ikke nok blader

Cosmopolitan, som henvender seg til kvinner mellom 20 og 30 år, raste fra et opplag på 28.550 til 19.816 fra 2010 til 2011. Det er en nedgang på hele 30,6 prosent.

- Det har vært et betydelig opplagsfall de siste årene i hele kvinnemarkedet. Det har rammet Cosmopolitan både på annonsesiden og opplagssiden, og det er dette som er bakgrunnen for at vi nå ikke fortsetter med bladet, sier Sannum.

Saken fortsetter under bildet:

FØR COSMO-EXIT: Mote- og trendredaktør Elisa Røtterud (t.v.) og daværende sjefredaktør Ingeborg Heldal fra Oslo Fashion Week i februar i år.

Heldal-exit tidligere i sommer

Tidligere sjefredaktør Ingeborg Heldal sluttet i Cosmopolitan i sommer. Da hadde hun sittet fem år i sjefsstolen og var en viktig ambassadør for bladet.

- Har hennes avgang påvirket avgjørelsen om å ikke fortsette med bladet?

- Nei, det har det ikke. Hun fikk tilbud om en spennende jobb som hun takket ja til. Så det har ikke påvirket prosessen i det hele tatt, sier Tore Sannum

Helldal jobber i dag som filmanmelder og programleder i Viasat Film.

Les også: Slik skal Arnstad stanse leserflukten

Ansatte i forhandlinger

Produksjonsstoppen av Cosmopolitan omfatter fire årsverk. Hva som skjer med de som i dag jobber med Cosmopolitan er ikke avklart, heller ikke om noen skal over i det nye flermediale konseptet Style med lignende målgruppe.

- I disse dager jobber vi med å finne løsninger her hos oss. Målet er å finne løsninger som begge parter er fornøyde med, sier Tore Sannum i Aller Media.

Vil være Cosmojenter

Cosmopolitan er et av verdens mest kjente magasiner. Identiteten til bladet kommer de ansatte til å ta med seg videre, skriver konstituert sjefredaktør Vibeke C. Christiansen i en e-post til E24.

- Jeg er kjempestolt av den fantastiske jobben redaksjonen har gjort i mange år, og vi er alle veldig lei oss for at Aller Media nå sier opp lisensen. Det er også trist for unge, norske kvinner å miste denne unike merkevaren i bladsegmentet. Vi vil alle fortsette å være Cosmojenter.

E24 har vært i kontakt med Mote- og trendredaktør Elisa Røtterud, som ikke ønsker å kommentere saken.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. - Selger kanskje mer annonser

  2. Hjemmet større enn Se og Hør

  3. FHM legges ned

  4. Legger ned kvinneblad

  5. Bill Gates skal være gjesteredaktør for tek-magasin