Forskere skeptiske til felles publiseringsplattform

Schibsted-direktør Rolv Erik Ryssdals forslag om en felles publiseringsplattform for norske medier blir møtt med skepsis av medieforskere.

SKEPTISKE: Forskere er skeptiske til en felles publiseringsplattform for norske mediehus som Schibsted-direktør Rolv Erik Ryssdal foreslo tidligere denne uken.
  • NTB
Publisert: Publisert:

Ryssdal kom med forslaget overfor Dagens Næringsliv torsdag. Han tok til orde for et norsk alternativ til Facebook, for å kjempe mot den globale nettgigantens artikkelløsning Instant Articles.

– En felles plattform for norske medier vil ikke kunne konkurrere med Facebook. Folk er på Facebook for å holde seg orientert om hva venner og bekjente holder på med. De er ikke der primært for å oppdatere seg på nyheter, sier medieforsker Anders Fagerjord til Klassekampen.

– Hvem skal bestemme hvilke saker som skal ha høyest prioritet? Det vil nok bli mye krangling mellom de ulike mediehusene om hvordan denne plattformen skal redigeres, legger han til.

Medieforsker Jens Barland ved NTNU sier at det ikke er noen grunn til å avfeie Schibsteds initiativ til å utvikle nye digitale modeller, men han tror en felles norsk publiseringsplattform kan true mediemangfoldet.

– Dersom man lager en plattform med enhetlig redigering, vil man samtidig få en redaktørfunksjon. Det vil også kunne svekke mangfoldet. Men det kommer an på hva slags modell man velger, og slik jeg forstår Rolv Erik Ryssdal, er dette foreløpig bare på skisseplanet, sier han til Klassekampen.

Les også

Schibsted-direktøren foreslår norsk alternativ til Facebook

Les også

Schibsted-topp vil ha felles kamp mot Google og Facebook

Les også

Advarer medietopper på London-tur

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring
  2. Schibsted
  3. Facebook
  4. Google

Flere artikler

  1. Schibsted-direktøren foreslår norsk alternativ til Facebook

  2. Schibsted skrinlegger felles rubrikkprosjekt

  3. – Positivt at de greier å tilpasse kostnadsbasen

  4. To toppledere slutter, Schibsted omorganiserer

  5. Schibsted vokser kraftig