Dronningens sportsbil

For den delen av folket som ønsker en blanding av limousin og sportsbil, er dette bilen.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

I den meget smale nisjen luksussedan har Jaguars XJ vært et naturlig medlem siden modellrekken ble lansert i 1968. I en årrekke så bilen mer eller mindre lik ut. Noen år rundt 1990 valgte de å være på skeie ut med firkantete frontlykter og en noe mer rettlinjet form, for så gå tilbake til det klassiske uttrykket igjen, som ble beholdt til 2009.

Det finnes ikke så mange modeller som har levd så lenge med et så likt uttrykk. Ford, som eide dem mellom 1990 og 2008, gjorde stort sett ikke annet enn å se på hvordan bilene hadde sett ut, nye modeller så ut som gamle.

Samtidig ble Jaguar mer og mer et symbol på en bil som kun eldre herrer kjørte. Det kunne virke som kundegruppen var den samme i 1968 som den var i 2009.

Noe måtte gjøres, så ikke merket skulle ende opp som papiraviser eller Senterpartiet, med en kundemasse som er på vei til å fases ut av virkeligheten.

Da indiske Tata kjøpte merket fra Ford i 2008, var det allerede nye modeller på gang, som ikke lenger satset på å være bilverdenens svar på en Chesterfield-stol.

Diger

XF kom samme år med en ny og fresh design. I 2010 kom XJ med et enda mer radikalt uttrykk.

XJ er en diger bil, 513 centimeter lang. Det er mulig nordmenns forhold til hva som er stort eller ikke, er på vei til å forrykkes når landets desiderte bestselger er fem meter lang, men XJ er og bli en stor bil.

I bilens egentlige hjemland kjøres dronning og statsminister rundt XJ. Og det er vel på dette nivået de håper bilen hører hjemme. Samtidig er dette et noe smalt marked, så den må ha appell litt utenfor Downing street 10 og Buckingham Palace om det skal bli lønnsomt.

Det har gitt er noe snodig utslag i motorsortimentet til dagens XJ. Den er nemlig tilgjengelig med en firesylindret enhet. Tradisjonalisten i meg får ikke det helt til å stemme. Så bilen vi tok med oss på test er det som trolig er den helt perfekte varianten av XJ.

En med en tre liters, sekssylindret bensinmotor, en sylindermengde som har vært med XJ siden studentrevolusjonen i Paris, og firehjulstrekk. Motoren er på 340 hestekrefter. Samtidig er bilen, størrelsen tatt i betraktning, relativt lett med sine 1865 kilo. Dette gjør at sprinten fra null til hundre går unna på respektable 6,4 sekunder.

Svinger

Men det er på svingete vei bilen viser frem en side som man vanskelig kan forestille seg når man står ved siden av den. Den virker som den er én meter kortere og langt mer kompakt når man hiver den gjennom en sving. Der de andre bilene i samme segment aldri klarer å skjule at det er veldig mye bil som skal bukseres, er en XJ bemerkelsesverdig letthåndtert.

(saken fortsetter under bildet)

RØSLIG: Jaguar XJ er 513 centimeter lang, er ikke det nok finnes den og med ekstra akselavstand, da er blir 525 centimeter.

Dette er en bil som har en akselavstand på over tre meter, men med understell og drivverk i sport-modus føles den langt mer som en sportsbil enn firmabilen til Dronning Elizabeth.

V6-en har en veldig fin dynamikk, den våkner skikkelig til litt ute i turtallsregisteret, og med en kvikk ZF-automatgirkasse, kan man ligge og leke på høye turtall gjennom svinger. Firehjulstrekk gjør også at man kan ta sjansen på tidligere gasspådrag enn med variantene med bakhjulstrekk. I stedet for at hekken får lyst til å dra seg ut, tar forhjulene tak og drar den gjennom.

Dynamisk

Når bilen settes i det de kaller «dynamisk modus», strammer XJen seg til, men den blir aldri knallhard, selv om det nok ikke er så greit å lese avisen i baksetet om sjåføren er i dynamisk modus.

Innvendig er det ganske overdådig, men etter å ha kjørt den nye S-klassen til Mercedes, er standarden satt på ett høyere nivå, trøsten for være at Jaguar ikke er alene om å ha blitt distansert her.

Der Jaguaren eksellerer i forhold til nevnte S-klasse er i kjøreegenskaper. Så om man tilhører de få, Jaguar solgte 10 XJ i fjor, som er i markedet for en slik bil, og ikke er dronning av baksetet, får man det ikke morsommere bak rattet enn i en XJ. Ikke minst med det drivverket vi har prøvd her.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Limousinsportsbil

  2. En perfekt 911

  3. Et vakkert og sært alternativ

  4. En jålete småfamiliebil

  5. Helt ny Jaguar – selv om det ikke ser sånn ut