Saab får ikke hete Saab

Nevs, som kjøpte konkursboet til Saab, skal ha brutt forutsetningene for å bruke Saab-navnet.

NAVNEPROBLEMER Nevs lager 9-3-modellen ved fabrikken i Trollhättan.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Rett før helgen trakk Saab AB, som blant annet lager jagerflyet Gripen, tilbake rettighetene som gjør at Nevs kan fortsette å bruke Saab-navnet, melder lokalavisen Ttela i Trollhättan.

Da de inngikk avtalen for to år siden, skal det ha ligget noen vilkår til grunn for dette, bekrefter Sebastian Carlsson, pressesjef i Saab AB overfor avisen.

En av dem er at den kunne stoppes om de inngikk en reorganiseringsavtale, slik Nevs gjorde i forrige uke.

Mer bilstoff på E24 BIL

Nevs skrev en lisensavtale med Saab AB om å få bruke navnet høsten 2012, noen måneder etter at de hadde kjøpt Saab Automobiles konkursbo.

Saab AB og Saab Automobile hadde ingen felles eierstruktur, men Nevs må ha førstnevntes godkjennelse for å kunne bruke navnet.

Det spekuleres i at dette kan skape problemer for Nevs i forhandlingene med nye investorer.

Ingen produksjon

Forrige høst begynte produksjonen av Saab i Trollhättan igjen, etter at det hadde stått stille siden konkursen i 2011. Under det nye selskapet National Electric Vehicle Sweden (Nevs) som kjøpte konkursboet etter Saab i 2012, var planen å først rulle ut en del Saab 9-3 med konvensjonell bensinmotor, for så å dreie produksjonen over på elektriske biler.

Før sommeren ble det klart at kassa var tom og produksjonen på fabrikken i Trollhättan stoppet i slutten av mai.

For å kunne betale skatt og sosiale utgifter pantsatte de sitt billager i våres, slik at de kunne ta opp et lån på 38 millioner svenske kroner.

I august ble de begjært konkurs av en underleverandør som ikke hatt fått betalt, denne begjæringen ble senere trukket tilbake.

Historien gjentar seg?

Samtidig er det kun en uke siden de for første gang viste prototypen på deres kommende elbil, som baseres på den nå noe tilårskomne 9-3 modellen.

Ifølge Svenska Dagbladet skylder Nevs 400 millioner svenske kroner til diverse kreditorer. De har også problemer med å utbetale lønn til sine ansatte.

Ser man på Saabs nære historie minner det siste halvåret svært mye om samme periode i 2011, da under Spykers eierskap, som førte til at Saab gikk konkurs i desember samme år.

Les også:

  • Saab ber om konkursbeskyttelse
  • Her er Saabs elbil
  • Ny Saab-eier begjært konkurs
Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Saab-revisorer tiltales

  2. Det går feil vei for «nye Saab»

  3. Bilfabrikken tidligere kjent som Saab, kan være reddet

  4. Saab ser håp om ny redning

  5. Svensk elbilkontrakt på 100 milliarder kroner