Elon Musk: «Billig-Tesla» kommer i 2016

Elon Musk avslørte nye detaljer om en ny Tesla-modell på selskapets generalforsamling tirsdag.

RULLER UT: Tesla Model S på arrangementet «Get Amped Tour» som gikk av stabelen i august 2012. Nå kan Tesla melde at de i løpet av 2013 vil ha en bestillingsfrekvens som tilsvarer 40.000 biler i året.
Publisert: Publisert:

På tirsdag fortalte Tesla-sjef Elon Musk for første gang om detaljer rundt den kommende, mindre, modellen selskapet utvikler.

Dette skjedde på generalforsamlingen i Mountain View, California.

- Det trengs en betydelig teknologisk forbedring for å lage en attraktiv og rimelig elektrisk bil. For å være attraktiv må den ha en rekkevidde på over 30 mil, sa Musk, ifølge Automotive News.

Tesla samarbeider med Panasonic for å utvikle battericeller som er optimalisert for bruk i bil. Musk sa at han var «temmelig optimistisk» på at utviklingen i teknologien rundt energilagringen kan komme «uten at det må skje noen mirakler.»

Som en Leaf

Bilen skal havne på en pris som er rundt halvparten av Model S, den starter på 446.000 i Norge.

Les også: Tesla-sjef Elon Musk: - Kom til Norge for å si takk

Dermed blir den i samme prisklasse som Nissan Leaf, den koster 232.000. Rekkevidde til bilen Tesla planlegger er omtrent det dobbelte av dagens Leaf-modell.

Mer bilstoff på E24 BIL

TALER: Elon Musk på Teslas generalforsamling 4. juni.

Musk antydet av den kom til å ha familielikhet med Model S, og muligens en eller annen form for autopilot eller selvkjørende elementer, men han var ikke sikker på om dette ville være ferdig utviklet til bilens lansering.

Les også: Tesla i pluss for første gang

Han fortalte aksjonærene at Model S etterspørselen tilsvarer 40.000 enheter i året, når leveringene til Europa kommer i gang denne måneden og i Asia i fjerde kvartal.

I 2016 kommer de til å levere 21.000 Model S.

Kontantbeholdning

Han sa og at deres økonomiske situasjon er sterk. Kontantbeholdningen skal være, etter at de har tilbakebetalt lånet til Energidepartementet, på 760 millioner dollar, tilsvarende 4,42 milliarder kroner.

- Dette er tilstrekkelig til å overleve en naturkatastrofe, som et jordskjelv i California eller at en leverandørs om går konkurs, så vi flyr ikke rett over tretoppene. Ikke det at vi ønsker å bli mindre forsiktige med pengebruken, men det betyr, at selv om vi skulle være helt elendige på likviditetsstyring, så vil vi klare oss, sa Musk.

Les også: Nå vil «alle» være med på Tesla-eventyret

Bruttomarginen på Model S og den kommende suven, Model X, skal være på rundt 25 prosent. De billigere modellene som kommer etter det vil ha en lavere margin, men lages i et større volum.

- Jeg vil heller selge bilen for mindre, enn å gå for den høyeste marginen, sa Musk.

Video fra generalforsamlingen her.

Les også:

Nær halvparten av Europas Nissan Leaf er i Norge

Elektrisk BMW til 250.000

Tesla Model S - beste bil noensinne

Publisert:
Gå til e24.no