Den omstridte taxi-appen Uber kommer til Oslo

Uber vil kjøre oslofolk i luksusbiler, men starter «sideprosjekt» der sjåfører skal kjøre uten løyve. Det er ulovlig, ifølge Samferdselsdepartementet.

TIL OSLO: Uber vil nå prøve seg i Oslo, København og Helsiniki.Selskapet Haxi har ikke blitt godt mottatt av taxinæringen og har blitt anmeldt for pirattaxivirksomhet.

Kai Pfaffenbach
Publisert:,

Selskapet Uber lanserer i dag sin tjeneste Uber Black i Oslo. Selskapet ønsker via den omstridte appen å sette kunder i kontakt med profesjonelle sjåfører som kan kjøre dem dit de ønsker i luksusbiler.

I denne tjenesten samarbeider de med selskaper som allerede er etablert i Oslo.

Etter å ha gjort suksess i Stockholm skal selskapet nå forsøke å lansere tjenesten i Oslo, Helsingfors og København, skriver de i en pressemelding.

Les også

Denne tjenesten gjør drosjer «overflødige»

Prøveordning

Samtidig starter de et prøveprosjekt med UberPop, som er uten løyve eller godkjennelse fra myndighetene.

- Lovverket er klart. Skal du drive med betalt transport, så skal du ha løyve. Det må Uber forholde seg til. Om du tar penger for persontransport, og ikke har løyve, er det ulovlig, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet til E24.

Hoksrud har bedt om et møte med Justisdepartementet og Norges Taxiforbund mandag, og da skal de diskutere problemet med piratvirksomhet og app-utfordrerne.

- Taxiforbundet opplever at det er vanskelig å få politiet med på aksjoner mot ulovlig kjøring mot penger, sier Hoksrud.

E24 skrev tidligere i høst om at selskapet utlyste tre stillinger i Oslo. De søkte da en Oslo-sjef, en markedssjef og en logistikksjef.

Hoksrud sier at når Uber ønsker å konkurrere med taxinæringen, så må det skje på like vilkår.

- Det stilles krav til taxisjåfører, og det er kostnader knyttet til å drive innenfor dagens lovverk, sier Hoksrud og forteller at taxisjåfører blant annet må ha takstameter og må inn til kontroller med jevne mellomrom.

Uber har sjåfører i 200 byer verden over, men er forbudt i Tyskland.

Les også

Drosjene har høyere omsetning og færre turer

- Åpne for inovasjon

I en pressemelding sier Jo Bertram, regionssjef for Uber, at de er glade for å kunne lansere i Oslo.

- Nordmenn er kjent for å være fremtidsrettet og åpne for innovasjon. Derfor gleder vi oss til å introdusere Uber for dem, sier Jo Bertram, Regional General Manager for Uber.

Hun peker på at appen har vært vellykket i Sverige.

- Vi håper vi kan bygge videre på denne suksessen i hele Norden.

Krangler med Haxi

I Norge har selskapet Haxi ikke blitt godt mottat av taxinæringen, som allerede har anmeldt to sjåfører som er knyttet til tjenesten og beskyldt selskapet for pirattaxivirksomhet.

E24 har flere ganger tidligere skrevet om den omstridte appen Haxi, som enkelt sagt går ut på å knytte kontakt mellom folk som skal ut og kjøre, og folk som har behov for skyss.

Haxi beskriver tjenesten sin som spontan samkjøring og kompiskjøring.

Les også:

Airbnb-sjefen har ikke egen bolig: Har en stor blå Ikea-pose med klær på kontoretNorgestaxi tilbyr fastpris i de største byene- Vi har mye å lære av måten Haxi gjør ting på