Avfeier at avgiftsfritak er luksus-sponsing

Norsk Elbilforbund forsvarer de store avgiftsfritakene på elbilen Tesla Model S, og avfeier at staten driver med sponsing av privat luksus.

POPULÆR: Elbilen Tesla Model S har vist seg å være svært ettertraktet blant nordmenn.
  • Eric B. Utheim
Publisert:

De siste dagene har det rast en debatt rundt den populære elbilen, som 1.500 nordmenn står på venteliste for å få kjøpe.

Forlagssjef i Bilforlaget Per Morten Merg, den kjente biljournalisten Jon Winding-Sørensen og SSB-forsker Bjart Holtsmark er blant de som mener statens subsidiering av elbiler har gått for langt, og at incentivene for å kjøpe elbil bør gjennomgås på nytt.

- For mye Møllers Tran

I en større VG-sak i går utdyper de at subsidieringen ikke lenger har en «sosial vinkling», og at det blir konkurransevridninger i markedet som ikke kan forsvares.

Les også:Norge størst i Europa på Tesla

Spesielt peker man på den populære Teslaen - av mange sett på som en sportsbil som fortjener merkelappen «luksusbil» - og at avgiftsfrafallet for denne spesifikke bilen i praksis ender opp med å være statlig subsidiering av luksus.

- Man må gå gjennom de incentivene som elbiler har fått, og se om noen får for mye Møllers Tran, sier Merg til VG.

HAR INVESTERT: Høyres Nikolai Astrup er blant de som har sikret seg en Model S.

Ifølge beregninger gjort i bladet BilNytt subsidieres Tesla Modell S med mellom en halv million og 700.000 kroner.

- Dette fører til et dårlig konkurransebilde og et større skille mellom elbiler og andre miljøvennlige biler, for eksempel plug-in hybrider med ultralavt co2-utslipp, hevder Merg.

- Fortsatt få elbiler

Nå slår generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening tilbake. Han forteller E24 at «det er summen av elbiler som er viktig».

- Elbiler er fortsatt en forsvinnende liten andel av den norske bilparken. Selv om man tar med elmopeder og elektriske sykler er den totale bestanden på bare 0,6 prosent av bilparken. Det er alt for tidlig å trekke opp stigen nå. Elbileiere i Norge er pionerer, og incentiver for å endre bilparken kan bidra til et teknologiskifte som ikke bare gavner lokalt miljø, men også globalt klima i et lengre perspektiv.

Les også: Merkel vil ha en million elbiler på tyske veier

- FÅ OPP ANDELEN: Generalsekretær i Norsk Elbilforening Snorre Sletvold mener man fortsatt må ha gode incentiver for å få opp andelen elbiler i Norge.

Elbiler er fritatt for moms og engangsavgift. I tillegg har man gratis drivstoff, offentlig parkering, bomring, ferge, nesten gratis årsavgift, halv firmabilskatt og høyere kilometergodtgjørelse. Fri tilgang til kollektivfeltene får man også, i hvert fall frem til 2017.

Som VG har påpekt, så har en rekke kjendiser bestilt bilen - blant andre kronprins Haakon, den danske kronprinsen og Høyres Nikolai Astrup.

- Feil sammenligning

Kritikerne av subsidieringen av Tesla-en mener statssponsingen utgjør så mye som 700.000 kroner i enkelte tilfeller, og at dette ganget med 1.500 kjøpere i kø utgjør store bortfall i inntekter for staten.

- Legger man sammen subsidiene, er det snakk om en milliard kroner for staten. Jeg tror ikke de som pøste på med herlige incentiver så for seg at de skulle tape såpass mye, sier Per Morten Merg, som opverfor VG understreker at staten har sagt at de totale avgiftene ikke skal ned, og at elbilene får for stor andel i forhold til andre.

Les også: Nissan Leaf og Tesla Model S sørger for rekordsalg av elbiler

Generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening avviser regnestykket.

- Jeg tror ikke de 1.500 som skal kjøpe Tesla Model S hadde kjøpt konvensjonelle biler opp mot 1,5 millioner kroner om Tesla-en ikke var en mulighet. Disse kjøperne hadde isteden kjøpt biler i prisklassen 500.00-600.000 om de skulle handlet konvensjonelle biler isteden. Det er denne prisklassen som er det sammenlignbare grunnlaget, og dette avgiftsbortfallet som er relevante. Og da blir regnestykket et helt annet, sier han til E24.

- Statlige inntektsbortfall mye mindre

I et skriftlig tilsvar til Merg og Winding-Sørensens VG-intervju, lagt ut på elbilforeningens hjemmeside, utdyper Sletvold ytterligere:

- Norges mest populære konvensjonelle familiebil i øyeblikket, Mazda CX-5, har en engangsavgift på mellom 100.000-130.000 kroner. Om vi går ut fra et gjennomsnitt på 115.000 kroner pr. bil, og 1.500 solgte biler som i Tesla-eksempelet, gir det en potensiell inntekt til staten på cirka 172,5 millioner kroner.

Du kan lese hele Norsk Elbilforenings tilsvar til kritikerne her.

E24 har tidligere skrevet om Henning Johannessen, en av de som står på venteliste for å få Tesla Model S. Han skal bytte ut sin konvensjonelle Alfa Romeo 159 - en bil i halvmillionsklassen.

KRITISK: Forlagsredaktør i Bilforlaget, Per Morten Merg, mener elbil-incentivene er for sterke, og at spesielt de som kjøper den nye Tesla-en får uforholdsmessig mange fordeler.

Finansdept. vil ikke endre

Statssekretær Kjetil Lund (Ap) i Finansdepartementet forteller VG at man ikke har planer om å endre avgiftsregimet for elbiler på nåværende tidspunkt.

- Det er en bred politisk enighet i Norge om avgiftsfritaket for elbiler. Det er et eget punkt i Klimaforliket at vi skal gi fritak for alle avgifter frem til 2017, eller frem til vi har 50.000 elbiler i Norge. Nå har vi 13-14.000. Vi har ingen planer om å endre dette regimet. Det siste man bør gjøre nå er å skape usikkerhet om en politikk som er så tydelig avklart, sier han.

Les også: Tesla Model S kollisjonstestet: Beste resultat noensinne

Uttalelsen til statssekretæren gleder elbilforeningen.

- Det at det er solgt og registrert noen hundre eksemplarer Tesla Model S den siste tiden kan ikke bety at vi skal snu opp-ned på en velfungerende elbilpolitikk, sier Snorre Sletvold til E24.

- Det vil være fullstendig feil å trekke opp stigen nå som elbilpolitikken begynner å fungere. Derfor er det også positivt at statssekretæren uttaler seg fjellstøtt om saken.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. - Viktig å videreføre elbilfordelene

  2. Frp-er vil gi fordeler til hybridbil-kjøpere

  3. Regjeringen slaktes for å bryte elbilløftet: Disse bilene rammes av «Tesla-avgiften»

  4. Nå flater salget av elbiler ut

  5. Her kan elbilistene miste gratisturene