Åtte bilprodusenter risikerer milliardbøter

Blir anbefalt å satse på hybrid- og elbiler.

KAN BLI BØTELAGT: Jaguar-Land Rover, her representert ved Range Rover Sport, er én av bilprodusentene som ikke møter EUs tøffe CO2-krav som trer i kraft i 2021. EUs krav favoriserer produsenter som selger mange småbiler, som franske Renault og italienske Fiat. Det er fordi kravene måler snittutslipp av CO2 av faktiske solgte biler fremfor snittet på de bilene produsenten tilbyr i markedet.
Publisert: Publisert:

Åtte av tretten bilmerker oppfyller ikke EUs krav til CO2-utslipp som trer i kraft i 2021.

Det viser en ny rapport gjennomført av PA Consulting.

Les også: Audi lager diesel av CO2 og vann til 8 kroner literen

Kjempebøter

Bilmerkene som kommer verst ut er Volkswagen, BMW, Daimler (Mercedes) og Jaguar-Land Rover. Alle disse merkene ligger an til å slippe ut mer CO2 per kjørte kilometer enn målene som er satt for dem.

Til tross for at utslippene er noe lavere enn hos disse, når heller ikke Hyundai, Nissan, Ford og General Motors opp til kravene de heller.

Konsekvensene for de åtte bilmerkene er at alle måbelage seg på å betale 95 euro per gram CO2 som overstiger det satte målet. Beløpet må ganges med antall biler som selges i 2020.

Det betyr at særlig BMW kan se frem til bøter i 100 millionerseuroklassen og Daimler bøter på over en milliard euro.

Les også: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Redusert vekt

Men det er ikke alle bilmerkene som trenger å grue seg til 2020. Renault, Peugeot-Citroën og Fiat slipper alle ut mindre enn 90 gram CO2 per kjørte kilometer.

– Andre bilmerker må se på disse produsentene og lære av det de gjør, sier sjefkonsulent Thomas Goettle i PA Consulting i en pressemelding.

Goettle viser til at alle de tre bilmerkene har redusert vekten på kjøretøyene.

– Det er en utrolig god idé å skape en større andel av mindre, hybride og elektriske biler, sier han.

Tabellen viser bilprodusentenes plassering i forhold til målene satt av EU.

Mange store biler

Les også: Ny billig-Tesla får firhjulstrekk og større rekkevidde

Det er nettopp størrelsen på bilene som er årsaken til at for eksempel BMW ikke når målene.

Andelen store biler solgt av bilprodusenten er høy, og den høye vekten gjør igjen at bilen kommer kortere per liter bensin enn det mindre biler som Renault og Fiat gjør.

Goettle mener BMW bør satse mer på hybridbiler for å nå målet og unngå de høye bøtene.

– Selv om elbiler selges godt i Norge er ikke dette tilfellet i de andre europeiske landene. For at produsentene skal satse mer på elektriske biler må markedet ønske å kjøpe disse bilene. Per i dag er det for få som ønsker det. Derfor tror jeg hybridbiler er løsningen for de produsentene som ikke når målene, sier han i en pressemelding.

Les også: Vil bygge motorvei fra London til New York

Saken ble opprinnelig publisert på tu.no

Publisert:
Gå til e24.no