Dette er verdens mest verdifulle «startup»

Den kinesiske smarttelefonprodusenten Xiaomi er nå verdsatt til over 333 milliarder kroner.

SMART: Lei Jun, grunnlegger og administrerende direktør i Xiaomi, sjekker her smarttelefonen Xiaomi Phone 4 under lanseringen i Beijing i juli i år.

Jason Lee
  • Sigrid Moe
Publisert:

Kinesiske Xiaomi er nå verdt mer enn Uber, som tidligere i år ble verdsatt til 40 milliarder dollar.

Dermed er det kinesiske IT-selskapet nå verdens mest verdifulle oppstartsselskap, eller «startup».

Ny fase

Smarttelefonprodusentens sjef og med-grunnlegger Bin Lin skriver på sin Facebook-side at de etter en ny finansieringsrunde er verdsatt til 45 milliarder dollar, over 333,8 milliarder norske kroner.

– Dette er en bekreftelse på Xiaomi sine fantastiske resultater gjennom fire år, og varsler en ny fase for selskapet, skriver Bin.

Les også

- Billige produkter er en tabbe vi ikke gjør igjen

Xiaomi har satset på billige smarttelefoner, og salget har skutt i været. I 2013 krøp de forbi Apple i salgstall i Kina, og i 2014 har de gått forbi giganten Samsung.

– Vi skal streve etter å fortsette å servere innovasjon, med et mål om å produsere enheter med høy kvalitet og høy ytelse som gir gode brukeropplevelser, skriver han videre.

Han varsler også at de i januar vil lansere en ny enhet, som han omtaler som et nytt flaggskip for selskapet.

Firedoblet

Verdien av selskapet har blitt firedoblet på ett år.

Under den forrige finansieringsrunden, i 2013, ble selskapet verdsatt til 10 milliarder dollar.

Les også

Samsungs overskudd halvert

Xiaomis mål er å selge 60 millioner smarttelefoner innen 2014 er over. I 2013 endte salget på like under 20 millioner smarttelefoner.

Lei Jun, som også var med på å grunnlegge selskapet, blir kalt «den kinesiske Steve Jobs», både på grunn av selskapet han har vært med på å grunnlegge, og klesstilen under lanseringene.

Skal man tro Apples sjef for iPod og iPhone, Greg Joswiak, så vil ikke Apple gå inn på markedet på samme måte som Xiaomi, selv om Apple i år har satt inn ekstra ressurser for å vokse i det kinesiske markedet.

Joswiak sa tidligere i år at billige produkter var en tabbe de ikke gjør igjen, og det er nettopp billigere produkter Xiaomi har satset på.

Les også:

«Kinas Steve Jobs» topper verdens største mobilmarkedDette er Googles krav til mobilprodusenteneKinas «Apple» knuser AppleSmarttelefon-produsent i trøbbel

Her kan du lese mer om

  1. Xiaomi
  2. Entreprenørskap
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Xiaomi setter ny verdensrekord i salg av smarttelefoner

  2. Android truet av aggressive konkurrenter

  3. «Kinas Apple» med comeback på dag to

  4. Annonsørinnhold

  5. Bloomberg: Kinesisk Apple-utfordrer mot børs - kan verdsettes til 415 mrd.

  6. Vil banke Apple og Samsung innen 2021