Dette er verdens mest verdifulle «startup»

Den kinesiske smarttelefonprodusenten Xiaomi er nå verdsatt til over 333 milliarder kroner.

SMART: Lei Jun, grunnlegger og administrerende direktør i Xiaomi, sjekker her smarttelefonen Xiaomi Phone 4 under lanseringen i Beijing i juli i år.

Jason Lee
  • Sigrid Moe
Publisert:

Kinesiske Xiaomi er nå verdt mer enn Uber, som tidligere i år ble verdsatt til 40 milliarder dollar.

Dermed er det kinesiske IT-selskapet nå verdens mest verdifulle oppstartsselskap, eller «startup».

Ny fase

Smarttelefonprodusentens sjef og med-grunnlegger Bin Lin skriver på sin Facebook-side at de etter en ny finansieringsrunde er verdsatt til 45 milliarder dollar, over 333,8 milliarder norske kroner.

– Dette er en bekreftelse på Xiaomi sine fantastiske resultater gjennom fire år, og varsler en ny fase for selskapet, skriver Bin.

Les også

- Billige produkter er en tabbe vi ikke gjør igjen

Xiaomi har satset på billige smarttelefoner, og salget har skutt i været. I 2013 krøp de forbi Apple i salgstall i Kina, og i 2014 har de gått forbi giganten Samsung.

– Vi skal streve etter å fortsette å servere innovasjon, med et mål om å produsere enheter med høy kvalitet og høy ytelse som gir gode brukeropplevelser, skriver han videre.

Han varsler også at de i januar vil lansere en ny enhet, som han omtaler som et nytt flaggskip for selskapet.

Firedoblet

Verdien av selskapet har blitt firedoblet på ett år.

Under den forrige finansieringsrunden, i 2013, ble selskapet verdsatt til 10 milliarder dollar.

Les også

Samsungs overskudd halvert

Xiaomis mål er å selge 60 millioner smarttelefoner innen 2014 er over. I 2013 endte salget på like under 20 millioner smarttelefoner.

Lei Jun, som også var med på å grunnlegge selskapet, blir kalt «den kinesiske Steve Jobs», både på grunn av selskapet han har vært med på å grunnlegge, og klesstilen under lanseringene.

Skal man tro Apples sjef for iPod og iPhone, Greg Joswiak, så vil ikke Apple gå inn på markedet på samme måte som Xiaomi, selv om Apple i år har satt inn ekstra ressurser for å vokse i det kinesiske markedet.

Joswiak sa tidligere i år at billige produkter var en tabbe de ikke gjør igjen, og det er nettopp billigere produkter Xiaomi har satset på.

Les også:

«Kinas Steve Jobs» topper verdens største mobilmarkedDette er Googles krav til mobilprodusenteneKinas «Apple» knuser AppleSmarttelefon-produsent i trøbbel

Her kan du lese mer om

  1. Xiaomi
  2. Entreprenørskap

Flere artikler

  1. Xiaomi setter ny verdensrekord i salg av smarttelefoner

  2. Android truet av aggressive konkurrenter

  3. «Kinas Apple» med comeback på dag to

  4. Annonsørinnhold

  5. Bloomberg: Kinesisk Apple-utfordrer mot børs - kan verdsettes til 415 mrd.

  6. Vil banke Apple og Samsung innen 2021