Think konk - for fjerde gang

Etter at elbilprodusenten Think gikk konkurs og forsvant fra Norge i fjor, fortsatte produksjonen i USA. Nå må de også gi opp.

MÅ GI OPP - IGJEN: I fjor sommer begjærte den Norske elbilprodusenten Think seg konkurs, da hadde fabrikken i Valmet i Finland stått stille side mars, og virksomheten på norsk jord ble lagt ned.

Jan Petter Lynau
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

I fjor sommer begjærte den Norske elbilprodusenten Think seg konkurs, da hadde fabrikken i Valmet i Finland stått stille side mars, og virksomheten på norsk jord ble lagt ned.

Etter dette fortsatte produksjonen i Elkhart, Indiana i USA.

Med 17 millioner dollar i statlig støtte og ytterligere 55 millioner dollar i garantier gjennom en av deres nye eiere, batteriprodusenten Ener1, var planen å selge rundt 20.000 Think i året. I januar 2012 gikk Ener1 over ende.

LES OGSÅ: Tidligere Think-eier konkurs

Nok en gang

Nå rapporterer CBS News at det også er kroken på døra for Think. Dette er merkets fjerde konkurs.

I et TV-innslag kan man se reporteren oppsøke fabrikken, som er mer eller mindre tom bortsett fra en håndfull halvferdige biler og to arbeiderer som jobber med å skru dem sammen.

- Bilmarkedet for elektriske biler ble ikke slik vi håpet, sier en representant fra Elkhart til CBS.

Elkhart ønsket etter finanskrisen å bygge seg opp som et slags hovedsted for elbilproduksjon. De hadde en arbeidsledighet på over 20 prosent, og i 2009 dro Barack Obama dit for å få i gang satsningen.

I 2010 startet samarbeidet med Think.

Bilene er av samme modell som ble solgt i Norge frem til i fjor, og prisen i USA var nesten den samme som den langt mer moderne, større og mer avanserte Nissan Leaf. Senere fikk rabatter bilen ned i en pris på rundt 22.000 dollar.

Til Russland

Uten at dette hjalp salget i tilstrekkelig grad.

Til sammenlikning starter småbilen Ford Fiesta på 13.200 dollar i USA.

Det er likevel ikke sikkert at merket er borte for godt. Ifølge CBS har en ikke navngitt, russisk investor kjøpt opp merket.

Har brukt over fire milliarder

Legger man sammen kapitalinnsprøytningene som er gjort i Think siden 1999 kommer man til at selskapet totalt har brent av over fire milliarder kroner:
** 1999 - Ford ble hovedaksjonær og investerte 800 millioner kroner i Think i løpet av de fire årene de var inne på eiersiden. Siden masseproduksjonen av Think City begynte dette året, har selskapet produsert i overkant av 2500 biler.
** 2003 - Ford bestemte seg for å trekke seg ut av elbilsektoren, og solgte seg helt ut av Think. Kjøper var sveitsiske Kamkorp.
** 2006 - Think ble slått konkurs. Boet ble kjøpt opp av en gruppe kjente norske investorer, anført av Alf Bjørseth, Jan-Olaf Willums og dagens styreleder Reidar Langmo.
** 2007 - Think hentet inn 520 millioner kroner. Petter Stordalen, Stein Erik Hagens Canica, Atle Brynestad og flere andre investorer kom inn som eiere.
** 2009 - Selskapet unngikk en tredje konkurs ved at to amerikanske selskaper, batteriteknologiselskapet Ener1 og investeringsselskapet Rockport Capital, skjøt inn 1,4 milliarder kroner, og kom inn som storeiere.

LES OGSÅ: Think får kriselån

** 2010 - Hentet inn 1,3 milliarder kroner i nok en emisjon.
** 2011 - Største eier er Ener1, med 25,5 prosent av aksjene. Stein Erik Hagens Canica er nest største aksjonær med 9,52 prosent, Rockport Capital er tredje største aksjonær med 8,21 prosent av aksjene.

** Juni 2011 - Begjæres konkurs. Produksjonen i Valmet, Finland stoppes. Hovedkontoret i Norge legges ned. Produksjon fortsetter i Elkhart, Indiana.

** Januar 2012 - Ener1 slås konkurs.

** August 2012 - Think slås konkurs for fjerde gang. Kjøpes opp av russiske investorer.

LES OGSÅ:

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    En utladet Think-drøm: Dette er restene av elbileventyret

  2. Tesla bygger gigantfabrikk i ørkenen

  3. Fisker blir kinesisk

  4. Annonsørinnhold

  5. Think ut - brus inn

  6. Nå er Tesla mer verdt enn Ford