Spetalen satser 300 mill. på at hydrogenbil-markedet skal ta av

Investor, milliardær og forretningsmann Øystein Stray Spetalen sier at man kan prøve å jobbe med miljøet alt man vil, men at det må ha forretningslogikk for at det skal bli noe av. Han mener å ha funnet noe som funker.

SATSER PÅ BIL: Investor og milliardær Øystein Spray Spetalen har kjøpt det danske hydrogendrivstoff-selskapet H2 Logic for 300 millioner norske kroner.
Publisert:

Søndag morgen, før mange hadde satt i gang fridagen, tikket det inn en børsmelding fra NEL.

Selskapet, som Øystein Stray Spetalen står bak, har kjøpt det danske hydrogendrivstoff-selskapet H2 Logic for 300 millioner norske kroner. H2 Logic lager hydrogenstasjoner der hydrogenbiler kan få påfyll.

– Dette kan være den neste industrielle revolusjonen. Det er i transport de store pengene ligger, sier Spetalen til E24.

Han har brukt helgen på jobb for å ferdigstille kjøpet, og E24 møter ham på hans kontorer på Sjølyst i Oslo.

Rekkevidden

På H2 Logics stasjoner produseres hydrogenet på stedet, og trenger kun å være koblet til vann og strøm.

– Rekkevidden på hydrogenbiler er så god at du bare trenger fire stasjoner for å dekke hele Oslo. Du trenger 40 stasjoner for å dekke hele Norge, sier Spetalen.

Han posisjonerer seg i et marked han tror kommer til å vokse enormt.

– Hyundai har kommet med en hydrogenbil, Toyota, Honda, Nissan, BMW, Ford og Volkswagen skal lansere hydrogenbiler de neste årene, sier Spetalen.

Les også

Næringslivstopper tror 2020 bli bedre enn i dag

Forbybar energi

Han vil utnytte fornybar energi for å lage hydrogenet.

– Det store problemet med for eksempel vindenergi er at energien ikke kan lagres. Det blåser også om natten, når det ikke er det samme energibehovet. Ved hydrogenproduksjonen kan vi bruke denne energien, sier Spetalen.

– Prisen på solenergi har falt 95 prosent. Det er vanskelig å skjønne hvor fort dette går. Men problemet er at solenergi ikke heller kan lagres, sier Spetalen.

Når NEL og H2 Logic nå blir ett, blir de det første selskapet med både hydrogenproduksjon og stasjonsproduksjon.

Les også

Ny rapport: - Elbilsatsningen er kostnadseffektiv klimapolitikk

Gjennom NEL begynte Spetalen å jobbe med hydrogenteknologi i 2011, og han skjønte først ikke hvorfor bilindustrien var så interessert. Men det skjønner han nå.

– Med hydrogen slipper du rekkeviddeangsten du får av elbilen i dag, og du kan fylle hydrogenbilen på tre minutter. All logikk tilsier at drivstoffet vil bli billigere, og utslippet blir vann, sier Spetalen.

En av de mest populære elbilene i Norge den siste tiden, Tesla Model S, kan til sammenligning lades opp på 75 minutter ved hurtiglading.

En mil for fem kroner

Investoren sier at med dagens teknologi kan man kjøre en mil for fem kroner med en hydrogenbil.

– Når det kommer inn flere aktører og eksperter tilsier all logikk at prisen vil synke. Jeg tror mot en til to kroner per mil, sier Spetalen og sier at dette er nøkkelen til hans interesse for teknologien.

En hydrogenbil kan også kjøre ti mil per kilo hydrogen.

Prisen for bensin per mil vil variere med hvilen type bil du kjører.

– Satser du av hensyn til miljøet?

– Du kan jobbe alt du vil med miljø, men om det ikke har en forretningslogikk, så vil det ikke funke. Dette har denne logikken, sier Spetalen.

Les også

Kaster elbiler ut av kollektivfelt i Oslo

Store land satser

Han viser til at USA, Japan, Kina og Tyskland, som er avhengig av energiimport, har satset hardt på solenergi og fornybar energi, for å gjøre seg uavhengig.

– Hvorfor har ikke dette skjedd før? Fordi at vi har ventet på bilene. Og det er ikke noe vits i å kjøpe bilene når det ikke har kommet ladestasjoner, sier Spetalen.

DANMARK: Her står en Toyta Mirai ved en H2-stasjon i København.

– Har du en hydrogenbil?

– Jeg har samme problem som alle andre, det er ikke gode ladestasjoner ennå. Jeg kjører en Nissan Leaf, sier Spetalen.

En hydrogenbil vil ifølge Spetalen veie rundt en tredjedel av det en elbil med batteri veier i dag.

– Dette er noe vi kan være best på i Norge. Dette er hydrogenteknologi kan vi, sier Spetalen.

Les også

– Jeg er fersk elbileier, ikke så ålreit hvis godene begynner å forsvinne nå

Langsomt

Etter oppkjøpet er neste skritt at bilprodusentene lanserer sine hydrogenbiler, forteller investoren.

– Vi taper ikke penger, så vi skynder oss langsomt. Dette er en ung industri, men matematikken i dette stemmer. Og da snakker vi ikke bare om oss i Norge. Dette funker uten subsider, sier Spetalen.

– Er det dette Norge skal gjøre etter oljen?

– Oljen vil være parallell. Den kommer til å være her i hundre år til, sier Spetalen.

Publisert:

Her kan du lese mer om