HBO bryter gamle vaner i TV-bransjen

Med nettjenesten til HBO får du tilgang til de nyeste seriene dagen etter USA. Dermed bryter HBO med gamle vaner i TV-bransjen.

INNTAR NORDEN: Sjefen for HBO Nordic Hervé Payon mener de vil bli en stor innholdsaktør når de nå inntar vår del av verden.
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

HBO er i ferd med å lansere sin streaming-tjeneste i Skandinavia.

Film- og seriegiganten har lovet at nye episoder vil bli tilgjengelige dagen etter visning i USA. Dette til tross for at kanaler som CMore (tidligere Canal+) allerede har kjøpt rettighetene til å vise flere HBO-serier i Norge.

Det er svært uvanlig i TV-bransjen, som vanligvis er preget av forsinkelser og rigide rettighetsavtaler.

Med den kjappe distribusjonen ønsker HBO blant annet å komme den ulovlige nedlastingen til livs.

Eksklusiv bransjenorm

For å få til en så kjapp og ubyråkratisk distribusjon har HBO inngått helt spesielle avtaler med de TV-kanalene som har kjøpt seriene deres.

- Vår avtale med HBO er veldig spesiell. Man kan kalle det vi har en «delt eksklusivitet» med HBO Nordic. Det innebærer at vi og HBO Nordic har akkurat de samme rettighetene til nytt innhold, sier avtaleansvarlig hos CMore, Tobias Andersson til E24.

Han legger til at dette kun gjelder CMore og HBO selv. Dermed får ikke Netflix- eller Viaplay-kunder tilgang til de nye episodene fra HBO.

Andersson forteller at HBO-avtalen er et unntak for CMore, og at de har sikret seg eksklusivitet på serier fra andre produsenter på serier som Boos, Veep, Weeds og Dexter.

HBO er dermed unntaket fra regelen i bransjen.

Ordningen med eksklusive regler er årsaken til at det ofte tar svært lang tid før de nyeste TV-seriene blir tilgjengelige på nett.

Unntaket er hvis de som sitter på rettighetene har sin egen streaming-tjeneste.

Situasjonen for forbrukeren er uansett komplisert, da man må forholde seg til en håndfull tjenester som alle koster penger for å få tilgang favorittseriene.

- Oppsiktsvekkende strategi

- Eksklusive rettigheter er absolutt det vanlige i bransjen, sier førstelektor Terje Gaustad på Institutt for kommunikasjon, kultur og språk ved Handelshøyskolen BI, til E24.

Han tror ikke andre i bransjen foreløpig vil følge i fotsporene til HBO.

- Jeg tviler sterkt på at det blir noe trendskifte i bransjen i forhold til akkurat dette, sier han

Cathrine Barth i kommunikasjonsbyrået itera Gazette har skrevet en masteroppgave om HBO og forretningsmodellene til streaming-tjenestene.

Hun synes strategien til HBO er oppsiktsvekkende.

- Det HBO er gjort er å få inn en egen klausul i avtalene om at de kan distribuere under sitt eget merkevarenavn selv om de har solgt innholdet til andre. Det HBO nå gjør er å bryte ned tidligere bransjenormer ved å distribuere globalt på tvers av tidssoner, sier Barth til E24.

Tøff konkurranse

Hvordan TV-fremtiden vil se ut er fortsatt usikkert. Det er derimot liten tvil om at konkurransen om TV-seerne på nett er større enn noen gang.

Norske brukeretilbys i dag netttjenester fra Netflix, iTunes (Apple), Viaplay (Viasat), Cmore (tidligere Canal+), Comoyo (Telenor) og flere kabel-TV-distributører.

Netflix-sjefene var i oktober på besøk i Norge for å lansere tjenesten sin.

Netflix-sjef Reed Hastings fortalte til E24 at han ser at det er et stort press på TV- og filmbransjen for å endre seg, men at endringen tar tid.

- Foreløpig er det lommeboken som teller. De som betaler mest sikrer seg innholdet, og de vil sjelden dele med noen andre, sa Hastings.

HBO Nordic har ikke besvart E24s henvendelser i saken.

Les også

- HBO kommer til Norge torsdagHBO vil innta Norden uten markedsføringNetflix-sjefen: - Norge er et fantastisk markedNetflix og HBO kan sprenge nettetNetflix lanseres i Norge i dagDumper prisen for å møte Netflix

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Dumper prisenfor å møte Netflix

  2. - Torsdag får Norge HBO

  3. Her er vinnerne i TV-kampen

  4. Ny TV-gigant lanseresi Norge i dag

  5. - Kan være positivt for oss