GUTTARS TUR: TVNorge lanserer ny TV-kanal
Inspirert av suksessen med kvinnekanalen FEM, innleder TVNorge nå jakten på guttene med den nye mannekanalen Max.
1. november går startskuddet for den nye kanalen og TVNorge-ledelsen regner med å være tilgjengelig med Max i 70 prosent av landets husstander.
– TVNorge har en overvekt av kvinnelige seere, det har de fleste kommersielle kanaler. Vi ønsker å kapre en større andel av TV-seingen og vi ser at utover sport, er tilbudet til menn begrenset, sier administrerende direktør i TVNorge, Harald Strømme.
Max vil i hovedsak rette seg mot menn i alderen 15 til 49 år og innenfor segmentet være en så bred kanal som mulig.
Kjøpestoff
Max vil ha en såkalt primetime enten mellom 20 og 23 eller 21 og 24. Alt stoffet vil i første omgang være innkjøpt og det kommer ikke til å være sport.
– Vi er stolte av den menyen vi kan presentere, sier Strømme.
Han er særlig fornøyd med den kritikerroste dramaserien Mad Men. Serien tar for seg det amerikanske samfunnet 40 år tilbake i tid med utgangspunkt i den suksessrike reklameguruen, Don Draper. Strømme løfter også frem talkshowet til Conan O’Brien som virkelig er i ferd med å seile opp som den nye talkshow-kongen i USA.
– Vi kommer til å bygge kanalen stein for stein og regner med at det vil gå noen år før vi tjener penger, sier Strømme.
Medieprofessor Knut Helland ved universitet i Bergen ser også at dette er et forsøk på å nå en seergruppe som har vært lite dekket tidligere.
– Mye av sporten er jo i praksis rettet mot menn. Men med stadig dyrere sportsrettigheter ser vi nå at man prøver å nå menn på andre måter. Det skal bli interessant å se hvordan det går, sier Helland.
Flere valg for annonsørene
TV/radio-direktør Espen Barås Bye i mediebyrået OMD legger ikke skjul på at annonsørene gleder seg over den nye mannekanalen.
– Jo flere valgmuligheter annonsørene har, jo bedre er det, sier Barås Bye til VG.
Han regner med at Max kommer til å kjempe om de samme seerne som Discovery Channel, National Geographic og tildels Visat 4.
– Dette er seergrupper som man ikke så lett finner på de store kommersielle kanalene. De kan være litt sære, er interessert i sport og fritid, god utdannelse og tjener bra. De kan godt være 50 pluss, men tenker på seg selv som unge i hodet, sier Barås Bye.