Den stiligste stasjonvognen

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake er en bil som vekker oppmerksomhet, og man bør ha råd til en skikkelig motor om det skal være noe poeng. Se video nederst i saken.

Publisert:

Mercedes-Benz image føles litt gubbete. Grunnen er sikkert at jeg som oftest ser en eldre herre bak rattet i en litt stor Mercedes, hvis det ikke er en drosjesjåfør. Eventuelt så er det den gråhårete herren sin bedre halvdel som kjører en coupé eller kabrioletversjon med et litt stramt botox-smil.

Denne påstanden er egentlig dypt urettferdig. For Mercedes har flere friske biler i stallen. Fra den helt nye A-klassensom har blitt riktig så tøff, til den über-heftige SLS AMG.

Mellom de to er det flere fine biler, hvor en skinner ekstra sterkt, CLS. En elegant og meget velkjørende sedan basert på E-klassen, men med et helt annet og langt lekrere utseende.

Velger noe annet

Helt hvorfor jeg ikke klarer å tenke meg noe annet enn en eldre sølvrev i bak rattet i stjernebil, må komme av den enkle grunnen at det er det man alltid ser. De yngre som vil vise et litt forsiktig statement i mellomklassen, går for A4 eller 3-serien, ikke C-klasse, selv om det er en omtrent like bra bil. E-klassen vil for evig være taxibilen, i hvert fall inntil alle taxieierne har skaffet seg en sjuseters Prius. Så folk velger heller stasjonsvognutgaven av 5-serieneller A6, til tross for at E-klassen har et lastevolum som rommer en småby.

Mer bilstoff på E24 BIL

Ikke har det vært noe alternativ med CLS heller, da de færreste nordmenn vil ha en sedan når de går til anskaffelse av et kjøretøy i denne størrelsen. At den til alt overmål og kun har plass til to i baksetet, er ikke en kioskvelter her til lands.

Komplimenter

Men nå kommer de med noe som virkelig burde fange folks oppmerksomhet. Det gjør den i hvert fall på veien. Gå ut av en CLS Shooting Brake og de første komplimentene faller før du har begge beina på bakken.

Konkurrenter

Audi A7 Sportback

BMW 5-serie GT

Jeg kan ikke huske å ha kjørt en bil som gir så mange tilbakemeldinger av ekstatisk art på denne siden to millionersmerket. Alt fra anleggsarbeidere med brusflaske i baklomma til hundeluftende, kvinnelige pensjonister falt i staver av bilen.

TEMPO: En CLS Shooting Brake ser ut som den går fort.

Kanskje ikke så rart? For i utgangspunktet er en CLS en veldig lekker bil, med linjer som får den til å virke enda lavere og mer dynamisk enn den egentlig er, og i stasjonsvognutgave blir silhuetten enda flottere.

Se video nederst i saken

Med å kalle den «Shooting Brake» forteller de at det er noe litt annet enn en ren stasjonvogn. Normalt har betegnelsen blitt brukt på spesiallagde coupeer med stor bakluke.

Ømt punkt

Det rent praktiske er på sett vis en gunstig bonus på noe som i høy grad er estetikk, mens det sportslige er et vel så viktig element.

Her kommer akkurat denne bilen sitt ømme punkt frem. Det er en 250 CDi, det vil at den har en dieselmotor på 204 hestekrefter. En motor som har spredd seg til så å si alle mellomstore og store Mercedes-modeller med baksete, fra C-klasse til S-klasse.

FORTJENER MER: I utgangspunktet er 250 CDi en fin motor, men bil som dette fortjener mer.

Den er smart, med et lavt volum, 2,1 liter, og bra med krefter. Momentet er høyt, 500 newtonmeter, og den flytter en CLS Shooting Brake fra null til hundre på 7,5 sekunder.

Samtidig er det noe som ikke stemmer.

En bil av en slik klasse fortjener noe mer enn en lett kaklende motor med fire sylindre. Har man først valgt å gå for en såpass eksklusiv bil, som ser så elegant ut, som gir signaler om en sjåfør som er vellykket og velduftende, så må det noe raffere under panseret.

Må ha råd til mer

Denne basismodellen starter på snaut 785.000, og er kun tilgjengelig med bakhjulstrekk. Neste steg er 350 CDi med 265 hestekrefter, til 945.000, ønsker man firehjulstrekk blir et ytterligere 55.000.

FRA IDÉ TIL VIRKELIGHET:I 2010 CLS Shooting Brake vist som konsept, to år senere er det på markedet.

CLS Shooting Brake er en type bil som ikke kler kompromisser. Sagt rett ut så er er ikke dette en bil for dem som ikke har råd til å utstyre den med 350-motoren eller mer.

Flere biltester

For kjøreegenskapene er veldig gode, den er sportslig, med en klar komfortprofil. Giret kan stilles i forskjellige modi og man kan justere demperoppsettet. Det gjør den til en ganske sportslig bil om man ønsker det, med en rimelig kvikk girkasse, samtidig blir den aldri så stram at det blir ubehagelig.

Når man drar på skal det være lyden av en stor motor, ikke fra noe som kunne sittet i en melk-og-brød bil, for dette er langt mer smakfullt enn som så.


Les også:

Test av Mercedes-Benz G 350 BlueTec

Knallhard tysk bilkamp

BMW-eierne er verstinger i trafikken

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om