FERRARI 458 ITALIA: Ferrari 458 Italia: Her blir det bråk

Ferrari 458 Italia er støyende, avsindig rask, vanvittig dyr og en av verdens beste biler. Se video nederst.

FIN: Har Ferrari laget en penere bil enn dette siden 308-modellen på 70-tallet?
KOMPAKT: Ferrari 458 Italia er ikke så stor, med en lengde på rett over 450 centimeter, er den beskjedne 121 høy, mens bredden er mer solid, 194 centimeter.
ALT PÅ ETT STED: Ferrari har valgt å samle det meste på rattet. Her finner man knapper for lys, vindusvisker, blinklys, start/stopp knapp og bryteren for bilens oppsett.
TALLET ER TRE: Tre eksosrør er litt originalt. Ellers så er alle krinker og kroker der av en grunn.
FORM OG FUNKSJON: 458 Italia er en bil hvor form følger funksjon. Alle små og store åpninger er der for å hjelpe til med luft til motor, bremser og for å gi marktrykk. Denne bilen trenger ingen hekkvinge.
MASSIV MASKIN: Vekt/hestekrefter forholdet er 2,42 kilo per hestekreft. Ikke overraskende er den usedvanlig sprek.
PÅ UTSTILLING: Som seg hør og bør i en superbil, motor på utstilling.
Publisert:

Midt ute i Svartskogen, litt utenfor Oslo, blir vi stoppet av en hissig, lokal fyr i en hvit kassebil. Han har blokkert veibanen med bilen og roper til oss.

Han at vi skal slutte å grisekjøre i hans område.

Jeg prøver å fortelle han at jeg slett ikke har grisekjørt, at jeg har holdt fartsgrensen. Noe han benekter blankt.

Han insisterer på at vi har drevet med villmannskjøring.

- Det er bare lyden fra bilen. Den høres litt brutal ut, selv når vi kjører normalt.

Ingen sjanse.

Det er bare å komme seg av gårde før han denger den rustne kassebilen i den skinnende røde Ferrarien.

Ekstraordinær

Ferrari 458 Italia er ikke bare en bil som er en ekstraordinær opplevelse å kjøre, den gjør også noe med omgivelsene. Heldigvis er de fleste noe lysere til sinns enn denne karen fra Svartskog i møtet med bilen.

Samtidig er det en bil som gjør mye ut av seg. Utseende er en sak, men lyden den gir fra seg er massiv, brutal og i mine ører helt riktig. Kanskje ikke så rart når man snakker om en V8 motor som har 570 hestekrefter. Den har ikke den tradisjonelle V8-brumlingen, her snakker vi mer om et skarpt snerr, i retning formel 1.

Om man har bosatt seg med postnummer huttiheita er det kanskje for fredens skyld, og da kan jeg ha litt forståelse for at lyden av nærmere 600 hestekrefter fra Maranello ikke var det han ønsket den dagen.

Men for oss andre er det en fullstendig avhengighetsdannende lyd.

Ekstrem girkasse

Selvsagt er det umulig å drive med grensetesting av en 458 Italia på norske veier. Med null til hundre på litt over tre sekunder rekker du ikke å si hele navnet ditt før staten går løs på å regne ut bøter ut fra bruttoinntekt.

Samtidig er det noe med en Ferrari. Den kan nemlig brukes på tilnærmet normalt vis og. Sikten ut av kupeen er god, det er ingen brutal racingkløtsj, men muligheten for å la den gå forholdsvis sømløst på automatgir.

Nå er det mye morsommere å styre den via hendler på rattet. Det er en sjutrinns dobbeltkløtsj sak som er helt superduperfantastisk rask.

Mer bilstoff på E24BIL

I tillegg kan man dra hele maskineriet til voldsomt turtall. Når man nærmer seg turtallstoppen er det bare å vippe hendelen og bilen skifter gir på et nanosekund. I teorien kan man fortsette med dette til et godt stykke over 300 kilometer i timen. Vi valgte å la det være teoretisk.

FOKUS: Hos Ferrari er girhendlene fastmontert på rattstammen. Når man dem ikke svinger man så mye at det uansett er feil å gire.

Rent styrkemessig er 458 Italia en superbil. Før var det slik at superbiler skulle være skremmende, med minimal sikt bakover og de skulle gi føreren mild angst. Slik er det ikke med denne bilen.

Den har en form for brukervennlighet som er fascinerende. Kreftene er formidable, men samtidig er den lettkjørt. Det er naturligvis dumt å glemme at man har 570 hestekrefter, men de lar seg porsjonere på en imponerende måte. Styringen er ekstremt presis. Bilen følger den minste bevegelse med totalt presisjon. Her er det ikke noe elektronisk tåke, man kjenner veien i håndflatene.

Forgjengeren, F430, i Scuderia-utgave, er en av de aller beste sportsbilene som er laget. Når man tenker på det, blir 458 Italia temmelig imponerende. For i 458 er det 60 hestekrefter mer, men i en langt mer komfortabel bil som er like skarp i kjøreegenskaper og enda raskere.

SKULPTUR: Det blir helt riktig at motoren er godt synlig når den ser ut som dette.

Trygg til bane

Veigrepet virker absolutt, ikke overraskende er bilen dønn flat i svinger, den er hard uten å bli totalt ukomfortabel. Med manettino-bryteren på rattet kan man sette bilen i forskjellige modus, fra en relativt konservativ og trygg set-up, til ren banemodus.

Det som er nytt med 458 Italia er at de har samlet en rekke andre funksjoner på rattet. Der er blinklys, vindusviskere og annet man normalt finner på spaker bak rattet. Dette er gjort for at føreren skal slippe å ta hendene bort fra styringen, men det er ikke til å komme i fra at det er litt upraktisk med blinkerne plassert på noe som beveger seg.

HISSIG: Lykteutformingen gir bilen et helt riktig, sint, uttrykk.

På den positive siden, det er det eneste negative jeg kan komme på om bilen.

Flere biltester

Rent bortsett fra at den prismessig ligger en smule høyt. Denne er til salgs hos Autostrada sport for tre millioner kroner. Skal man bestille seg en helt ny en, må man påregne ett års ventetid.

Det at folk med dårlig humør i rustne kassebiler blir sinte på den, taler bare til bilens fordel.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om