E24 tester Volkswagen High Up: Mikromoro

Volkswagen Up er en artig og designmessig vellykket mikrobil med en knøttliten bensinmotor. En elbil for dem som ikke liker elektrisitet.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Mikrobiler er et mikrosegment i Norge. Vi liker ikke bittesmåbiler, ikke at vi er amerikanere, som ser på en Volkswagen Golf som noe barn burde leke med, men det er sjeldent vi er villige til å krympe lenger enn en Polo.

Siden midten av nittitallet har Volkswagen hatt en modell under Polo, først Lupo så Fox. Biler som knapt har vært forhandlet i Norge. Nå er det noe nytt på gang, med Up virker det som det skal satses på noe virkelig kompakt her og.

Butt bil

I utgangspunktet var dette en bil som skulle være noe helt for seg selv. Da Volkswagen presenterte en serie med Up konseptbiler på bilutstillingen i Frankfurt i 2007 hadde bilen motoren bak og bakhjulstrekk.

Nå, fem år senere, har motoren havnet der den pleier å være, foran, det samme har drivhjulene.

Samtidig er den visuelt sett ganske lik konseptbilen. En butt bil med karakter. Særlig bakfra har den noe særegent over seg, med glassbakluken og de store baklyktene. Ellers er den stram og ren i formen. Den har ikke det litt fjollete uttrykket som man finner på en Toyota IQ eller Smart, biler som er enda mindre og mer eksperimentelle, men ikke stort billigere enn Up med fem dører og adekvat bakseteplass.

Billig

Det skiller under 10.000 kroner mellom den billigste Smart Fortwo og innstegsmodellen til Up, mens en IQ er langt dyrere. For en Up starter på 123.000 kroner, for en bil i Norge er dette å betrakte som vekslepenger.

Andre modeller i samme kategori som Up er for eksempel Toyota Aygo og dens søsken Citroën C1 og Peugeot 107. Designmessig tør jeg påstå at de ikke har en sjanse mot Up. Up ser langt mer moderne og fresh ut. Den nå noe aldrende Fiat 500 ligger nær 60.000 kroner over Up.

Bilens ryddige form sender de riktige signalene. Og det er en bil som folk legger merke til. Inntrykket er at dette er en bil som kler å stå foran en stor dobbeltgarasje, eller lirket inn på den minste parkeringsplassen som var tilgjengelig.

Mer bilstoff på E24 BIL

En bybil for den bevisste, både når det gjelder design og økonomi.

Innvendig har de og klart det. Det er minimalistisk, som på utsiden, med et veldig solid og ryddig oppsett. Man har det man trenger, men ikke mer. Kvaliteten er på et skikkelig nivå, alt fremstår som godt skrudd sammen og til tross for enkle materialer er ikke det ikke billigbilfølelse.

Under panseret er det en ny, tre sylindret bensinmotor. Effekten er beskjedne 60 hestekrefter, så den store sportslige opplevelsen er for mye forlangt. Samtidig så veier bilen kun 865 kilo, så hestekreft mot kilo regnestykket blir omtrent som en vanlig familiebil.

Kvikk

Likevel gjør det svært beskjedne dreiemomentet på 95 newtonmeter at det ikke er de helt store kraftreservene. Null til hundre tar 14,4 sekunder, noe som egentlig er temmelig irrelevant. Dette er en type bil som i høy grad vil figurere i hastigheter som er langt lavere, den er kvikk om man holder seg innenfor byhastigheter.

(saken fortsetter under bildet)

KOMPAKT: Med drøyt 350 centimeter fra front til hekk er det en bil for lukeparkering og parkeringshus.

Motoren har, med sine tre sylindre, en morsom, litt ukonvensjonell, lyd. Til tross for sine ganske stusselige ytelser, så blir Up en morsom bil å kjøre. Den har en elektronisk servostyring som er presis med et greit nivå av styrefølelse.

Flere biltester

ENKELT: Volkswagen har skrudd samme et enkelt og funksjonelt interiør.

Girkassen er ikke like eksakt og tett som i de noe større Volkswagen-modellene, men den er langt unna sleiv-i-grøt. Utvekslingen er og riktig, og om dreiemomentet er tynt, så har den et bra register, så man trenger ikke å gire av seg høyrearmen.

Med en bil som er så kort, 354 centimeter, blir kjørekomforten preget av snau akselavstand. Den er på 242 centimeter og bilen flyter ikke akkurat over dårlig byasfalt. Samtidig så trenger man ikke sofistikerte dempere og fjærer for å håndtere en bil med så lav vekt. De virker veldig riktig justert for denne bilen, som faktisk tåler ganske mye tyn i svinger før glipptakene kommer.

Grand Prix

DESIGN: Up har en fremtoning som sender moderne signaler.

I Norge blir den kun levert som femdørs, den lages og som tredørs. Bagasjeplassen er på 251 liter, som skulle holde til en grei handel. Den er registrert for fire, som sitter greit, men det er naturligvis ikke en bil man lirker inn familien i for en lengre bilferie. Bensintankvolumet er på 35 liter, noe som gir en pekepinn om både bilens bruksområde og et forbruk som er av de mest forsiktige på denne siden av elbil. Up har en teoretisk rekkevidde, om man klarer å holde oppgitt, blandet forbruk, på 85 mil.

For det er trolig en bil som kommer til å bli kjøpt av folk som og har vurdert en elbil, en bil nummer to eller tre som sender signaler om en fører som har et snev tidsånd i seg.

Jeg opplevde bare ett stort problem med Volkswagen Up, jeg begynte å nynne på den grusomme Grand Prix-vinneren til Sverige hver gang jeg nærmet meg den.

We’re going up-up-up-up-up-up-up.

Les også

  • Up! er årets bil i verden
  • Test av Volkswagen Beetle
  • Test av Volkswagen Polo GTi
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Fra handlevogn til designkjerre

  2. Ganske enkelt en elbil

  3. Peugeot tilbake på GTI-sporet

  4. Porsche tar ladbare hybrider til et nytt nivå

  5. BMW går medstrøms