Range Rover
med hybrid drivlinje
Range Rover blir for første gang tilgjengelig med en elektrisk motor, i kombinasjon med en V6-diesel.
Den nye Range Rover-modellen, som ble lansert ved årsskiftet, og Sport-versjonen som kommer i disse dager, vil snart bli tilgjengelig som hybrid.
- Vi er begeistret for å introdusere Range Rover og Range Rover Sport Hybrid, verdens første hybrid suv med den legendariske Land Rover kapasiteten, sier John Edwards, Land Rovers merkesjef i en pressemelding.
Samtidig er dette langt fra den første hybrid suven. BMW har allerede rukket å lansere og stoppe produksjonen av X6 med en slik drivlinje. Porsche Cayenne er tilgjengelig med det, det samme er Volkswagen Touraeg og Lexus har tilbudt dette i en årrekke.
Massivt dreiemoment
Det som skiller Range Rover fra disse er kombinasjonen med en diesel motor, og solide terrengeegenskaper.
Drivlinjen er basert på basismotoren, en V6 diesel på tre liter. Denne kombineres med en elektromotor på 35 kilowatt. Samlet ytelse skal være 340 hestekrefter, og den har, ifølge Range Rover, et klasseledende dreiemoment på 700 newtonmeter.
Noe som skal gi bilen ytelser som matcher den større SDV8-motoren, med en akselerasjon fra null til hundre på under sju sekunder. Samtidig skal hybridbilen ha et 26 prosent lavere utslipp, med 169 gram per kilometer.
Mikro rekkevidde
Den ekstra vekten fra det elektriske enheten skal være under 120 kilo. Rent elektrisk kan den gå i hastigheter opp til 48 kilometer i timen, i 1,6 kilometer før dieselmotoren tar over.
Mer bilstoff på E24 BIL
Samtidig sier Range Rover at den ekstra motoren ikke går utover den innvendige plass, siden bilen har vært konstruert for dette fra grunnen av. Batteripakken ligger under gulvet, og bagasjeplassen er lik. Man kan og få den med med 5+2 seteløsningen.
De første leveringene er ventet tidlig i 2014.
Les også:
Mot ny rekord for Jaguar Land Rover