Mini coupe-suv

Den sjuende Mini-modellen finner opp et nytt segment.

HVA ER NÅ DETTE: Mini-eier BMW har god fantasi, og de kommer stadig opp med nye Minier.

Fabian Kirchbauer
Publisert:

MINI Paceman

Fabian Kirchbauer

MINI Paceman

Fabian Kirchbauer

MINI Paceman

Fabian Kirchbauer

Med Mini Paceman blir det sju forskjellige modeller som triller rundt med Mini-logo.

Paceman er konstruert med samme logikk som BMW X6, skal man tro pressemeldingen, hvor den kalles «Sports Activity Coupé», lik sitt langt større BMW-søsken.

Den skal og være den første «SAC» i sitt segment, som er beskrevet som premium kompaktklassen.

Sportslig

Der X6 er en slags coupéversjon av X5, er Paceman det samme i forhold til Countryman. Den er med andre ord basert på den største Mini-modellen noensinne.

Paceman skal ha et noe mer sportslig oppsett, med sportsfjæringer som standard, hvor bakkeklaringen kan justeres.

Motorutvalget er på to diesel og bensin med ytelser mellom 112 og 184 hestekrefter. Den sprekeste, Cooper S, vil gjøre null til hundre på 7,5 sekunder.

Etter hvert kommer og en John Cooper Works-versjon som har drøyt 210 hestekrefter.

Les også

Test av Mini Coupé John Cooper Works

FOR FIRE: MINI Paceman kommer med fire seter.

Fabian Kirchbauer

Den blir kom og med firehjulstrekk og naturligvis en hel mengde med utstyrsalternativer og dekormuligheter.

Fireseter

Bagasjekapasiteten er på 330 liter og 1080 liter om man feller ned baksetene. Den kommer for øvrig kun som fireseter.

Standard felger på grunnmodellene er-16 tommer, 17-tommer på Cooper S og Cooper SD, som er ekstrautstyr er også 18- og 19-tommer tilgjengelig.

Paceman har samme bredde som Countryman, men er 13 millimeter lavere og 20 millimeter for å gi den et mer coupé-aktig utseende.

Bilen får sin offisielle debut på bilmesse i Paris nå i september, og kommer i butikkene til våren.

Les også

Test av Mini Cooper S Roadster

Test av Range Rover Evoque SD4

Test av Mini Cooper SD