Plug-in Panamera

Det er nå på tide med en midtlivsoppdatering av Porsches Panamera-modell. I den forbindelse kommer den med muligheten for en helt ny drivlinje.

LADBAR: Med Panamera S E-Hybrid kommer Porsche med sin første ladbare hybridbil.

Porsche
  • Morten Abrahamsen
Publisert:,

For første gang blir en bil i det eksklusive segmentet Panamera befinner seg, en Gran Turismo med fem dører, tilgjengelig med en ladbar hybridmotor.

Panamera S E-Hybrid har en elektrisk motor som yter 95 hestekrefter. Det dobbelte av den elektriske motoren man finner i dagens hybrid-Panamera. Dette kommer fra et nyutviklet litium-ion batteri på 9,4 kilowattime. Noe som er mer enn fem ganger så kraftig som det de bruker på dagens hybridbiler.

GUNSTIG: Trolig vil det lave forbruket og utslippstallet slå fordelaktig ut i det norske avgiftssystemet. Samtidig så er naturligvis ikke dette en billig bil.

Porsche

Fullading skal ta fem timer fra strømnettet. Rekkevidden er på 36 kilometer elektrisk, og den skal ha et snittforbruk på 0,31 liter per mil, mot 0,71 liter på den den foregående hybridversjonen til Panamera. CO2-utslippet er oppgitt til å være på 71 gram per kilometer.

Test av Porsche Panamera Diesel

Toppfarten når den går elektrisk skal være på 135 kilometer i timen.

Ny V6

Den er kombinert med en en helt ny V6-bensinmotor på tre liter, med doble turboer, som gir bilen en samlet effekt på 416 hestekrefter. Null til hundre tar 5,5 sekunder, et halvt sekund raskere enn modellen den erstatter.

Den elektriske motoren fungerer som en ekstra «boost» under akselerasjon og aktiviseres og av kick-down under for eksempel forbikjøring. Ved stabil kjøring i høy hastighet kan og den elektriske motoren ta over, trolig lik Mercedes-Benz sitt «seilemodus».

ROMSLIG: I Executive-versjonen er det 15 centimeter ekstra benplass. Det vil samtidig gjøre at bilen strekker seg langt over fem meter.

Porsche

Topphastigheten er på 270 kilometer i timen.

Mer bilstoff på E24 BIL

V6-motoren vil og erstatte dagens 4,8 liters V8er som sitter i Panamera S og 4S. Den har 20 newtonmeter og 20 hestekrefter mer, samtidig skal forbruket gå ned med 18 prosent.

Strukket utgave

En annen nyhet er at Panamera skal bli tilgjengelig i en såkalt «Executive-utgave», som er 15 centimeter lengre enn standardversjonen.

Test av Porsche Panamera 4S

De nye modellene kommer på markedet i juli. Prisene i Norge er ikke klare, men med lavere forbruk, ikke minst på hybridutgaven, er det grunn til å tro at de vil bli under modellene de erstatter.

Porsche melder og at en ny dieselmotor på 300 hestekrefter vil erstatte dagens dieselmotor i begynnelsen av 2014.

Les også:

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Range Rover med hybrid drivlinje

  2. Porsche tar ladbare hybrider til et nytt nivå

  3. Mener denne modellen vil mangedoblePorsche-salget i Norge

  4. Annonsørinnhold

  5. Stor oversikt: Disse ladbare hybridene tar deg lengst

  6. 3-serie med tre sylindre