Kampen om luften

Tidligere Norwegian-topp blir sjef i MSG Production: Vil erobre verden med vaskehall for fly

Etter mange års utvikling hyrer gründerselskapet MSG Production inn en ny sjef og vil satse for fullt på å erobre global luftfart. Eierne spytter nå inn friske penger for å få selskapets avising- og vaskerobot rullet ut.

Geir Steiro, administrerende direktør i MSG Production.

Thomas Cook
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

– Det er jo en kolossal stor robot som gjør dette og dette er virkelig noe bransjen trenger, sier Geir Steiro, nyansatt administrerende direktør i MSG Production, til E24.

Det norske gründerselskapet fra Skien har utviklet en «avisings og vaskerobot» for fly og ligner litt på en oppskalert bilvaskehall.

– Det er ingen andre i verden som kan tilby vasking, avising og teknisk inspeksjon av fly mer effektivt og bærekraftig enn MSG Production, sier Steiro videre.

Ved hjelp av robotarmene kan systemet avise fly langt mer nøyaktig og presist enn dagens løsning, der man i dag bruker biler med sprøytearm for å gjøre jobben. I tillegg er prosessen langt raskere.

– Så jobber man også med å koble kameraer på roboten slik at man også kan drive inspeksjon av fly, sier Steiro.

Steiro har selv bakgrunn fra lederstillinger i både SAS, Norwegian, Thomas Cook og Qatar Airways. Nå skal han altså over i et gründerselskap på leverandørsiden.

Les også

Flere sentrale Norwegian-profiler slutter

Slik skal «vaskehallen» til MSG fungere. Illustrasjon

Illustrasjon: Bjørn Inge Hansen/MSG Production)

Satser på lansering på Gardermoen

– Det var litt tilfeldig at Geir var tilgjengelig nå og at han ønsket seg hjem til Norge. Han kjenner bransjen svært godt og har et bra kontaktnett og tillit i markedet, som vil komme selskapet til nytte når vi skal gå over i en leveransefase, sier styreleder og investor i MSG, Ove Trøen til E24.

Trøen forteller at han kom inn i selskapet i mars i fjor, da gründerselskapet trengte påfyll av kapital. Han er selv tidligere pilot og hadde lagt merke til gründerselskapet.

I etterkant har MSG alliert seg med Sintef og Universitetet i Sør-Norge for å få testet og verifisert teknologien sin, forklarer Trøen.

– Vi er i dialog med Oslo Lufthavn for å gjøre forprosjektering for et anlegg som kan stå klart i 2022. Det vil bli det første kommersielle anlegget, sier Trøen.

Bruksområdet er imidlertid langt større enn vinterkalde flyplasser i Skandinavia:

– Det er ikke bare i kalde strøk at man må av-ise fly. Hvis man fyller kaldt drivstoff på en varm vinge kan det også oppstå kondens og frost på vingen. Så det foregår avising på flere flyplasser enn man tror, sier Trøen.

Gründeren Svein Gunnar Mæland er fortsatt på eiersiden og jobber i selskapet, forklarer Trøen. Mæland har egentlig bakgrunn fra bilvaskebransjen, og man bruker nettopp en del komponenter derfra i MSG-systemet.

Teknisk Ukeblad omtalte i 2018 hvordan Mæland satset alt på denne ideen, som han fikk etter at brorens fly ble to døgn forsinket fra Schiphol i julen 2009.

Magasinet har også omtalt en konflikt mellom selskapet og tidligere investorer i 2019.

Les også

Nesten alle «Flyr» til First House: Spiller sentral rolle i kampen om luften

Fikk besøk i Qatar

Per i dag har MSG et testanlegg på Geiteryggen flyplass og en gammel Boeing 737 som de bruker for å demonstrere teknologien. 

Selskapet har også planer for å oppskalere roboten for å kunne betjene større langdistansefly (wide bodies).

Steiro forteller at pandemien også har forsinket utrullingen: 

– Da corona kom lå markedet brakk, men man har fortsatt å utvikle teknologien, sier han.

Geir Steiro har vært bort i det norske gründerselskapet før, men fra den andre siden av bordet: 

– Vi hadde de på besøk da jeg jobbet i Qatar Airways, og flyselskapene er interessert i dette, så jeg gleder meg til å jobbe med MSG, sier han.

Både avising, vasking og inspeksjon av fly er tidkrevende prosesser og i mange tilfeller flyr flyselskapene flyene sine til egne anlegg for å få dem vasket eller inspisert.

– På en stor widebody flymaskin kan det ta 8–10 timer å inspisere hele flyet i forbindelse med lynnedslag, men her går det unna på en brøkdel av tiden, sier Steiro om den nye funksjonaliteten som nå utvikles på systemet.

For flyselskapene er det også en fordel miljømessig at avising, vask og tørk kan skje inne i en hangar der man kan samle opp og gjenvinne vaskevannet.

Les også

Flyr starter billettsalget i mai: Første fly går til Tromsø 30. juni

Nye investorer bidrar med 77 millioner

Selve forretningsplanen baserer seg på at MSG kan bygge og eie anleggene, forklarer Steiro og Trøen.

– Vi ser for oss at vi skal investere i dette og at flyselskapene eller flyplassene betaler for bruken. Da er det lettere å slå gjennom, sier Steiro.

MSG er dermed avhengige av at de slipper til på flyplasser rundt i verden.

– Er det betalingsvilje for dette? 

– Flyselskapene må avise, vaske og inspisere flyene. Når vi kan gjøre det raskere sparer flyselskapene penger, noe som er viktig i en bransje der man er avhengig av alle små monner som kan dra.

– Modellen deres krever jo at dere har kapital til å etablere anleggene. Hvordan skal dere finansiere det? 

– Man har hentet inn kapital fra nye eiere og de er villige til å satse videre.

Eierne i MSG har nå spyttet inn 37 millioner kroner i frisk kapital, ifølge opplysninger fra Brønnøysundregistrene.

– Det kommer inn ytterligere 40 millioner nå og eierne har bidratt med den likviditeten som vi mener trengs for å få oss frem til produksjon, sier Trøen.

På aksjonærlisten finner man i tillegg navn som blant andre Jan Gunnar Næss, Svein Ove Brekke, Robert Johann Bader, Petter Hennum, Jørn Heidenreich-Riis, samt en av de opprinnelige gründerne Svein Gunnar Mæland.

Les på E24+

I dag må Norwegian-aksjonærene bestemme seg

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Luftfart
  3. Fly
  4. Flyselskaper
  5. robot
  6. Teknologi

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    – Det er ikke rart at han blir genierklært

  2. Betalt innhold

    Vil bygge fabrikk på størrelse med fire fotballbaner i Bergen

  3. Næringsministeren kjente ikke til Norwegian-bonusene: – Noe umusikalsk

  4. Wizz Air vil tredoble trafikken i Norge

  5. Stoltenberg krever gransking av «statlig flykapring»