Papiravisene fortsetter nedturen
To tredjedeler av avistitlene som måles har lesernedgang.
Nedgangen er totalt på syv prosent. Det er de rene løssalgsavisene og helgeutgavene som går mest tilbake. For første gang på mange år ser vi en sterk nedgang for nisjeavisene, melder Mediebedriftenes Landsforening.
- Det er de rene løssalgsavisene og helgeutgavene som går mest tilbake.
- For første gang på mange år ser vi en sterk nedgang for nisjeavisene.
- De større regionavisene og de mange lokalavisene har samlet sett også tilbakegang, men i langt mindre grad.
- Fortsatt leser 75 prosent av befolkningen over 12 år minst én papiravis daglig (79% prosent på hverdager).
- 88 prosent leser minst en papir- eller nettavis daglig. Nettutgavene har fortsatt vekst
- Sterk vekst for mobilutgavene.
- Mediehusenes samlede oppslutning er stabil.
Skrell for løssalg
I likhet med opplagsutviklingen er det løssalgsavisene som har størst nedgang. Dagbladet har en nedgang på 15,5 prosent, mens VG taper 12,6 prosent. Lyspunktet for disse titlene er en sterk vekst for alle mobile tjenester.
Bergensavisen, som også har en stor andel løssalg, taper også mange lesere.
Bedre for regionsavisene
De større regionavisene har en langt bedre utvikling. Aftenposten, Adresseavisen, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad taper noen lesere, men nedgangen er langt mindre (mellom to og syv prosent).
De mange lokalavisene har en samlet nedgang på 4,7 prosent.
Veksten i lesertall for Morgenbladet og Klassekampen har stoppet opp. Andre nisjeaviser, som Dagens Næringsliv, Finansavisen, Vårt Land og Nationen har tilbakegang. Totalt taper nisjeavisene 8,1 prosent.
Mediehusenes samlede oppslutning er stabil. Veksten i nett- og mobildekningen oppveier nedgangen i lesertallene for papirutgavene. Men veksten på de nye plattformene skaper ikke lenger vekst for mediehusene. Unntaket er Aftenposten, som samlet sett øker tilslutningen.
Les også: