Sporty slagstøvel

Med 240 hestekrefter blir «Sport» i Discovery Sport mer riktig.

TERRENGBIL: Til forskjell fra de aller fleste andre bilene i sitt segment, så har Land Rover Discovery Sport god fremkommelighet i terrenget.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

På veikro som er i nærheten av Brandbu, satt jeg og så ut av vinduet mens jeg ventet på noen kortreiste kjøttkaker.

På parkeringsplassen utenfor var fem av seks biler en mellomstor SUV, av Japansk opphav, både nye og noen år gamle, og en helt ny Land Rover Discovery Sport.

Ser man på Discovery Sport uten noen biler i nærheten er det fort gjort å tenke at den er litt kjedelig i formen, at den ligner på alle de andre bilene som man ikke finner igjen på parkeringsplassen utenfor kjøpesenteret.

Utenfor veikroen skinner den.

Test av LAND ROVER DISCOVERY SPORT SD4 HSE

Mulig det hjelper med fargekombinasjonen- kalt «black pack» – på dette eksemplaret, men uansett så ser den ut som den hører hjemme i en helt annen klasse enn sine japanske kolleger. Hvilket den også gjør.

(Saken fortsetter under bildet)

BENSIN: Ønsker man bensinmotor er denne 240 hestern det eneste alternativet.

For om dette er av de rimeligste bilmodellene fra Land Rover-konsernet, så er den langt fra noen billig bil. Selve segmentet med disse mellomstore SUVene er kjøttkaker i brun saus. Bilen «alle» kjøper, som nærmest har utradert stasjonsvognen i Norge. Utvalget er formidabelt, og det er ikke stort som skiller bilene.

Mer bilstoff på E24 BIL

Land Rover sin Discovery Sport ligger noe over de store massene i pris og nivå, sammen med Audi Q5, BMW X3 og Mercedes-Benz GLC og til en viss grad Volvo XC60. Man får en Discovery Sport fra cirka en halv million, som er der de litt forfinede bilene i dette segmentet starter. Vi har tidligere prøvd bilen med en diesel på 190 hestekrefter, den gir et greit nivå med krefter, men ikke mer enn det bør være.

(Saken fortsetter under bildet)

ELLERS DIESEL: Alternativene er to dieselmotorer på henholdsvis 150 og 190 hestekrefter. Den minste kan også fås med trekk på kun én aksling fra slutten av 2015.

Bilen med «black pack» har det som er den heftigste motoren man kan få i denne bilen. En bensinmotor på 240 hestekrefter.

Som man finner igjen i andre biler fra Jaguar Land Rover, for eksempel i Jaguar XE 2,5T. Der gir den en veldig kvikk mellomklasse bil, men hvordan fungerer en slik motor i en SUV?

I SUV vil man normalt ha en momentsterk motor, hvilket gjerne betyr diesel, og de sportslige egenskapene til motoren blir av mer underordnet karakter i en bil som er tyngre og har et helt annet tyngdepunkt. Det å putte en motor som trives best i svært høye turtall blir bare rart i en SUV.

Familiebil

Det har da heller ikke Land Rover gjort.

I forhold til dieselmotorene er det på et helt annet plan. Den tar Discovery Sport fra en litt forfinet, men ganske daff mellom-SUV, til en heller frisk og artig bil.

Motoren har krefter over hele registeret, og jobber veldig godt sammen med girkassen. Selve oppsettet til bilen er ryddig, men ikke overraskende så er den for myk og høy til å være en bil for de store opplevelsene på svingete vei.

(Saken fortsetter under bildet)

GREIT: Innvendig er det ryddig, og kvaliteten føles grei. Det er et stykke unna Range Rover, men det er mer raffinert enn i de fleste «vanlige» SUVer i denne størrelsen.

Det er vanskelig å holde det mot bilen, for dette er en familiebil, der komfort er langt viktigere enn skarpe sportsegenskaper. Sånn sett er det kanskje litt unødvendig med de ekstra hestekreftene, samtidig gir det bilen gode forbikjøringsevner, selv med mye last.

Følg E24 BIL på Instagram

Med 240 hestekrefter har bilen blitt en veldig god bil for de lengre turene, motoren er fredeligere enn dieselalternativene og løfter bilen betraktelig når det gjelder kjøreglede.

Den er ikke veldig mye sprekere enn dieselen på med 190 hestekrefter, men gir en langt festligere kjøreopplevelse, med et bredere turtallsregister og kvikkere respons.

(Saken fortsetter under bildet)

KOSTER: Denne modellen nærmer seg én million med utstyr. Billigste Discovery Sport starter på 520.000 kroner.

Samtidig er det noe som skurrer litt. Ser man på tilsvarende motoriserte BMW X3 og Audi Q5, så er de betraktelig sprekere, mens de prismessig er i noenlunde samme leia. En X3 xDrive 28i med fem hestekrefter mer, har et lavere oppgitt forbruk og er nær to sekunder raskere fra null til hundre, også Q5 med 15 hestekrefter mindre enn Discovery Sport er mer enn ett sekund raskere.

Det de bilene ikke har, som Land Roveren så definitivt har, er skikkelige terrengegenskaper. Det har vi prøvd tidligere, og den kommer frem steder de to andre må bæres til. Nå er det vel lov å spørre seg om dette er noe man noensinne får bruk for, men skulle man støte på en vanndam som er 60 centimeter dyp, vet jeg hvilken bil jeg ville sittet i.

Les også

Høy effekt, for komforten skyld

Les også

Maksimum Mini

Les også

Meningsløst bra

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Mercedes' nye SUV: Til forveksling lik de andre

  2. De mest spennende bilnyhetene i 2016

  3. Jaguar XE med en ideell motor

  4. Mercedes-modell med nytt navn etter 20 år

  5. – En skjult perle fra BMW