Citroën-fabrikk skrur av lyset etter 40 år

Krisen i det Europeiske bilmarkedet gir overproduksjon og gigantiske fabrikker blir overflødige.

SLUKK LYSET: Den aller siste bilen ruller ut fra PSA sitt anlegg i Aulnay.
Publisert: Publisert:

Fredag rullet den siste bilen ut fra samlebåndet til Citroën og Peugeots fabrikk i Aulnay-sous-Bois. Det var en Citroën C3. Produksjonen av denne modellen blir fra nå av gjort ved Poissy vest for Paris.

Fabrikken i Aulnay ble besluttet nedlagt i mai i år, og er en del av en prosess der PSA-konsernet tilpasser seg et fallende marked.

- Ja, ryktene har nådd ut til oss også, uten at jeg er inne i detaljene. Da er det vel bare en fabrikk igjen i Frankrike, sier Mads Lomholt, styreformann i den norske Citroën CX-klubben til E24.

Den aller første modellen som ble laget der, var Citroën CX i 1974. Siden den gang har 8.568.391 Citroën- og Peugeot-modeller blitt produsert på fabrikken, skriver selskapet i en pressemelding.

Fabrikken sysselsatte 3000 mennesker.

- Trist med Citroën og generelt optimismen og muligheten for å skape alternative og teknisk gode løsninger. Det later til å være vanskelig å selge noe annet enn alle andre, sier Lomholt, og tenker på alle de innovative modellene som Citroën har produsert, men som ikke har vært noen store salgsvinnere.

Europas synkende bilmarked, det har ikke vært dårligere på 20 år, har gjort at det har blitt et økende problem med overproduksjon.

For stor kapasitet

I fjor høst uttalte Sergio Marchionne, president i organisasjonen for europeiske bilprodusenter, ACEA, og sjef for Fiat, et ønske at produsentene går sammen for å bremse overproduksjonen av biler i Europa.

- Det har møtt døve ører. Spesielt fra våre tyske kolleger, som ikke ser nødvendigheten, sa Marchionne den gang.

DA DET VAR LYS: Fabrikken i Aulnay i 1975. Første bil som ble laget der var CX-modellen.

Der Peugeot, Citroën, Renault og Fiat er svært avhengige av Europa og ikke minst sine hjemmemarkeder, er ikke dette så viktig for de tyske bilprodusentene. De har europaproduserte biler som er sterkt etterspurt både i USA og Kina.

Det siste året har flere av de store, europeiske, ikke-tyske, bilprodusentene valgt å stenge ned store fabrikker.

Mer bilstoff på E24 BIL

Kapasiteten til bilprodusentene er langt større enn etterspørselen. Ifølge Automotive News må en fabrikk produsere på minst 80 prosent av kapasiteten for at det skal lønne seg. Det er anslått at fabrikkene i Europa kan lage 26 millioner biler i året, noe som er i størrelsesorden sju millioner mer enn det er kjøpere til.

Mange mister jobben

Analysebyrået IHS Automotive sier dette skulle tilsi at man burde stenge 18 fabrikker på størrelse med PSA sin i Aulnay.

Det siste året har flere bilprodusenter gått ut med planer om å stenge ned flere av sine produksjonsanlegg.

Les også: Volvo stopper produksjonen

Ford har sagt at de skal legge ned tre i Europa, noe som vil kutte arbeidsstokken med 5700. Opel skal stenge i Bochum, hvor det er 3100 ansatte og Fiat har allerede stengt dørene ved anlegget i Termini Imerese på Sicilia.

Hver gang har dette møtt stor motstand lokalt, noe som for eksempel har forsinket nedleggelsen av anlegget i Bochum.

Ford sin fabrikk i Belgia er planlagt avviklet innen 2014, der mister 4300 ansatte jobben.

PSA sier i pressemeldingen at 2700 av de 3000 på fabrikken i Aulnay har fått seg nye jobber, eller er på vei til å få det. Mens fagforeningen til de ansatte sier at 1100 forsatt er uten ny jobb.

Inngår avtaler

Konflikter rundt nedleggelsene har ledelsen i hos flere av bilprodusentene har forhandlet seg frem til løsninger med fagforeningene, slik at man kan holde fabrikkene i produksjon, men med lavere kostnader.

Ledelsen i Renault har blant annet gjort en avtale som gjør at de kan kutte arbeidsstokken med 17 prosent i Frankrike, og fryse lønningene mot at de ikke stenger noen fabrikker i landet de neste tre årene.

PSA skal og har kommet til en likende avtale som gjør at det ikke det ikke skal stenges flere fabrikker enn Aulay de nærmeste årene.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no