To kollisjoner med Google-bilen i juni

Det er lenge til vi ser dem på norske veier, men selvstyrte biler kan spare både klima og menneskeliv.

SELVSTYRT: Selv om det kan virke skremmende å sette seg inn i en bil uten ratt, så er det positivt både for trafikksikkerheten og miljøet.
  • Sindre Blicher Larsen
Publisert: Publisert:

Dagens teknologiske utvikling går kjappere og kjappere, med det i betraktning kan man knapt kvalifisere Googles selvstyrte biler som ny teknologi. Med over seks år på amerikanske veier har bilene lagt nesten 2,9 millioner kilometer, eller like over 450 ganger rundt jorden, bak seg.

Prosjektet har kun hatt positive innvirkninger, kommer det frem i ny rapport fra Google.

Les også

Nå rulles Google-bilen ut på veien

Menneskelig svikt

I Googles rapport står det at på amerikanske veier så er menneskelig svikt grunnen til 94 prosent av alle trafikkulykker. Dette er et problem selskapet ønsker å løse, med å fjerne sjåføren.

Les også

Blir digital motorvei: Deler av autobahn settes av til førerløse biler

Bilene har kun vært utsatt for 14 mindre ulykker i løpet av de seks årene bilene har vært på veien, alle ulykkene har vært forårsaket av personer, og ikke bilene selv.

– Det gjenstår å se om bilene er så sikre over lengre tid. Det skjer veldig mye nytt hele tiden innen bilutvikling, som adaptiv cruise kontroll og lignende. Det vil ta lang tid før vi ser noen førerløse biler på E18, mener Tom Cato Karlsen (Frp), statssekretær ved samferdselsdepartementet.

Den siste måneden har Google hatt 25 biler på veiene i California, og i løpet av juni ble bilene utsatt for kun to kollisjoner totalt.

I begge tilfellene sto bilen i ro ved et rødt lys og ble påkjørt av en annen trafikant i relativt lav hastighet, under ti km/t.

Miljøvennlig

Hvis alle biler som kjører på veiene i dag hadde blitt byttet ut med selvstyrte biler, ville man spart miljøet for en hel del. En artikkel fra University of California, Berkeley viser til at et slikt bytte kunne ha kuttet ned klimagassutslipp per kilometer med hele 90 prosent.

Hoveddelen av kuttet i klimagassutslippet i Berkeleys utregninger kommer fra det meste fra at de tar høyde for at selvstyrte biler er elbiler og vil forbrenningen av fossilt brennstoff synker drastisk.

Les også

Her tar de biltesting til et helt nytt nivå

– Utregningene til Berkeley og Googles tester er blitt gjort med tanke på et mer stabilt klima enn det vi har i Norge, så jeg tror det er en større utfordring å få disse bilene like trygge på norske veier, avslutter Karlsen.

Les også

Planla å selge Tesla til Google for 11 milliarder dollar

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Da syklisten og Google-bilen møttes i krysset, ble det full forvirring

  2. Nå rulles Google-bilen ut på veien

  3. Verdens første selvkjørende drosje er på veien i dag

  4. – Transportrevolusjonen som vil forandre alt

  5. Slår alarm om sikkerheten på norsk sokkel