Enorm økning for Maserati

I 2011 ble det solgt litt over 5000 Maserati-biler. Nå nærmer de seg en tidobling.

I VEKST: De nye Quattroporte og Ghibli har gitt Maserati en voldsom vekst. I bagrunnen sportsbilen Alfieri som lanseres neste år avbildet på på bilutstillingen i Detroit tidligere denne måneden.
Publisert: Publisert:

Fiat-eide Maserati har de siste årene hatt en offensiv lanseringsstrategi, noe som samtidig har gjort at salget deres virkelig har fått fart.

Fra 2012 til 2013 økte de med nær 150 prosent. De helt store volumene er det ikke snakk om, men bilene de selger, hører samtidig til i et høyere prissegment. De solgt 15.400 biler i 2013, hjulpet av lanseringene av Quattroporte og Ghibli, dette har de fått ytterligere effekt av i 2014.

De kan nå melde om 36.500 solgte biler i 2014, nok en gang en vekst på nærmere 150 prosent.

Ghibli

Det er særlig Ghibli som er motoren. Modellen, som er en konkurrent til de finere versjonene av for eksempel BMWs 5-serie, ble i 2014 levert i 23.500 eksemplarer.

Mer bilstoff på E24 BIL

Den større Quattroporte sto for 9.500 enheter, mens det ble solgt 3500 eksemplarer av sportsbilene GranTurismo og GranCabrio.

Deres største marked er USA, hvor de solgte 14.690 biler, 110 prosent mer enn i 2013. Kina er nest størst, der ble det solgt 9.400 Maserati, nær 150 prosent mer enn året før. Samme vekst har de i Europa, med totalt 6.360 biler. I Europa er det V6-diesel versjonene av Quattroporte og Ghibli som er bestselgerne.

Maserati har i flere mål hatt et uttalt mål om nå et salg på 50.000 biler i året i 2015.

Trolig blir merkets første SUV, som skal hete Levante, lansert i løpet av 2015. I tillegg kommer det en helt ny sportsbil, kalt Alfieri, neste år.

Les også

Legendarisk designhus på konkursens rand

Les også

Hundre år med Maserati

Les også

Fiat og Chrysler har blitt ett selskap

Publisert:
Gå til e24.no