Mercedes-eieren med historisk resultat

Daimler AG, som blant annet eier Mercedes-Benz, leverte rekordtall i 2014.

TJENER MER ENN NOEN GANG: Dieter Zetsche, konsernsjef i Daimler, Bodo Uebber, styremedlem i økonomiavdelingen og Wolfgang Bernhard, styremedlem i buss- og lastebilavdelingen under Daimlers resultatfremleggelse torsdag.

Thomas Kienzle
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Torsdag la Daimler AG frem 2014-tallene. De viser en omsetning på 1121 milliarder kroner. Til sammenligning er det ventet at Norges inntekter i 2015 vil bli på 1328 milliarder.

– Vi er stolte over utviklingen i forrige finansielle år. Utover året forbedret vi kontinuerlig våre resultater og passerte det foregående årets kvartalstall. Vår fortjeneste vokser og vår strategi lønner seg, sier Bodo Uebber, styremedlem i Daimler AGs økonomiavdeling, i en pressemelding.

Inntektene er 10 prosent bedre enn i 2013, mens driftsresultatet på 87 milliarder kroner var nær 20 milliarder over resultatet fra året før.

– Vi satt nok en gang nye rekorder i 2014, i salg, omsetning og inntekt. Dette er et resultat av vedvarende hardt arbeid, og det er basert avgjørelser vi gjorde for mange år siden som vi med suksess har iverksatt siden den gang, sier Dieter Zetsche, styreformann og konsernsjef i Daimler AG.

Les også

«Mr. Bean» selger sin McLaren F1. Prislapp: 93 millioner kroner

Rekordutbytte

Som en følge av dette vil utbytte til aksjonærene bli på totalt 22,6 milliarder kroner, det høyeste noensinne.

I løpet av 2014 økte antallet ansatte i konsernet med to prosent, grunnet høy aktivitet i bilproduksjonen. Ved 31. desember hadde de 279.972 ansatte på verdensbasis, hvorav 168.909 i Tyskland.

De sikter mot å ha 20 prosent kvinner i ledende stillinger innen 2020, i dag er andelen på 14 prosent.

Les også

Kampen om premiummarkedet: BMW rundet to millioner biler for første gang

For Mercedes-Benz Cars ble det i 2014 satt salgsrekord, med 1.722.600 kjøretøy, ti prosent over 2013, som også var et rekordår. Omsetningen økte enda mer, med 14 prosent, til 635 milliarder. Driftsmarginen var på åtte prosent. For personbilene trekkes det frem at de har hatt et veldig godt år i USA, Asia og Europa.

(Saken fortsetter under bildet)

NYHETER: Konsernsjef Dieter Zetsche på lanseringen av Mercedes-Benz GLE Coupe på bilutstillingen i Detroit i januar. Én av fire helt nye modeller som kommer fra merket i først halvår av 2015.

Daimler Ag - Global Communicatio

For lastebiler og trailere var det en vekst på to prosent, med 495.700 solgte enheter, omsetning var på 280 milliarder kroner, med en margin på 5,8 prosent.

Varebilene fulgte opp personbilavdelingen med å sette ny salgsrekord. Leveringene økte med ni prosent, til 294.600 kjøretøy, det ga også en omsetningsrekord på 86 milliarder kroner. Marginen økte med 0,1 prosent til 6,8.

Mer bilstoff på E24 BIL


Buss dårligst

Bussavdelingen er den eneste som går tilbake, med 500 enheter, til 33.200. Samtidig økte omsetningen så vidt til 36 milliarder kroner, mens marginen økte fra tre til 4,7 prosent.

Bilfinansavdelingen økte verdien på nye kontrakter med 18 prosent, med en totalverdi på 413 milliarder.

– Vi vil være med på å forme biltransportsektoren også i de kommende årene med banebrytende nyvinninger. Derfor har vi nok en gang investert en svært høy sum, 49 milliarder kroner, til forskning og utvikling i 2014, sier Zetsche. Dette skal tilsvare 4,4 prosent av omsetningen.

Les også

Solgte bruktbiler verdt flere milliarder

De tror etterspørselen for kjøretøy vil øke med cirka fire prosent i 2015, på verdensbasis, med Kina som det viktigste vekstmarkedet. De tror også på en videre vekst i Europa og USA. Mens det russiske markedet er i ganske fritt fall, ifølge Daimler.

For personbilavdelingen venter de at 2015 vil bli nok et rekordår. Blant annet gjennom lanseringen av fire nye modeller i løpet av de to første kvartalene, Mercedes-Maybach, Mercedes-AMG GT, CLA Shooting Brake og GLE Coupe, dette er modeller som ikke har noen forgjenger i deres modellsortiment.

Zetsche sier de i løpet av de nærmeste årene skal oppnå høyere lønnsomhet enn noen gang tidligere for konsernet, uten at de mister sin identitet.

– Å få til begge deler er den viktigste oppgaven for vår ledelse.

Les også

De mest spennende bilnyhetene i 2015

Les også

Mercedes utvider i USA

Les også

Komfort, komfort, komfort

Publisert:

Flere artikler

  1. Mercedes-Benz passerte Audi i 2015

  2. Kampen om premiummarkedet: BMW rundet to millioner biler for første gang

  3. Mercedes lanserte premium-elbil - vil utfordre Tesla

  4. Ny rekord for Mercedes

  5. Mercedes tilbakekaller 774.000 biler i Europa