Cayenne med
riktig motor

Porsche Cayenne er den originale douchebag-bilen. Nå, et dusin år etter at den kom på markedet for første gang, er det i høyere grad en veldig god bil som ikke ser så veldig elegant ut. Se video øverst i saken

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Da Porsche Cayenne kom i 2002 ble den symbolet på alt som var galt med det moderne mennesket. Det var selve «greed is good» bilen. En bil som tilsynelatende var en terrengbil, men som ingen noensinne kom til å kjøre på noe villere enn en litt rufsete hyttevei.

En bil som var utstyrt med digre bensinmotorer, Porsche mente på den tiden at diesel var laget av djevelen, som garantert presset seg inn i rundkjøringer, som ingen slapp inn i flettefeltet, som parkerte demonstrativt feil, det var Gordon Gekko med skinninteriør.

På årene siden det har verden gått videre, videre på den måten at Cayenne slett ikke er den selvsagte douchebag-bilen. Det finnes en rekke svært SUVer som har enorme motorer og ikke minst så finnes det SUVer som BMW X6 som på litt uforklarlig vis både vil være en luksus-SUV og en coupé, en skikkelig vaffel med røykelaks.

At Porsche, som utelukkende hadde laget sportsbiler siden 1950-tallet, skulle komme med noe som er omtrent det motsatte var heller ikke noe entusiasten hadde lett for å akseptere. Trøsten var at den i det minste kun var utstyrt med noen skikkelige bensinmotorer, en stund. Det var noe de med overbevisende røst forsikret at skulle fortsette, en Porsche skulle ikke ha dieselmotor. Til 2009, da de slapp en V6-diesel, fra Volkswagen, ned i motorrommet.

Tiden har samtidig vært på Cayenne sin side. Siden starten av dette århundret har alle middelklassefamilier i Vest-Europa kjøpt seg en mellomstor SUV, mens de drømmer om å ta steget opp til de virkelige store gutta som BMW X5, Mercedes-Benz ML og Porsche Cayenne.

Diger diesel

At Cayenne etter hvert kom med en diesel er logisk, og det ville vært ganske utenkelig at bilmerket med bransjens høyeste marginer ikke ville levere SUVer med dieselens moment. At det tok såpass mange år var sikkert bare tiden det tok for Porsche-ledelsen å spise seg mett på kameler.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det som var snodig var dieselutvalget.

V6-en fra Volkswagen var i mange år det eneste alternativet, mens det i Volkswagen-systemet fantes en V8-diesel, som blant annet ble levert i Cayennens nære slektning Touareg. En perfekt motor for en sportslig SUV.

Dette kunne jo ikke vare, og til slutt åpnet Porsche panseret for denne V8eren.

I Cayenne har de tatt ut 382 hestekrefter og ikke minst et dreiemoment på 850 newtonmeter. Nok til å forstyrre klodens rotasjon.

(Saken fortsetter under billedserien)

En ting man aldri kan ta fra slike svære SUVer, er at de er en smule blubbete, og Cayenne er intet unntak. Badevekten stopper i S Dieselen sitt tilfelle på 2195 kilo. Da skjønner man hvor kraftig motoren er når den samtidig gjør null til hundre på 5,7 sekunder.

Det som er helt merkelig i en Cayenne er hvor godt den skuler sitt omfang når man sitter bak rattet. Kjøreegenskapene er forvirrende gode. Sitter man så høyt og med så mye vekt rundt seg skal det rett og slett ikke være spesielt gode kjøreegenskaper. I virkeligheten skal dette gi en gyngende bil som aller helst vil rett frem.

Se video øverst i saken

Styringen er noe SUV-ullen, slik at man ikke helt føler at man har kontakt med underlaget, men den er samtidig så presis og bilen lyster så direkte og forutsigbart at dette ikke er noe stort problem. Balansen i den digre farkosten er rett og slett imponerende. Å legge den i en firehjulssladd og holde den der til det blir vår, er ikke noe problem. Der man skulle tro at en så tung kjerre ville bli som en 2,2 tonns pendel, blir det i stedet en uhyre lettkjørt og enkel bil og hanskes med.

Motoren passer perfekt til bilen. Den er massivt sterk og gir fra seg en dyp bassrøst når man tråkker til. Settes den i et sportslig modus blir responsen skarp og det blir som å kjøre en noe oppblåst sportsbil.

Feil girkasse

Girkassen er ikke Porsches dobbeltkløtsj PDK-kasse, men en mer konvensjonell sak som er ett av bilens få svake punkter. Den er litt treg. Trolig er momentet i motoren for kraftig til at PDK-kassen kan brukes.

Innvendig må man være fan av knapper om man skal bli helt fornøyd. I motsetning til så å si alle andre tviholder Porsche på at bilens mange funksjoner skal betjenes via en dedikert knapp, dermed blir det et voksent antall brytere som dominerer midtkonsollen. Selve den opplevde kvaliteten er på solid premium-nivå, både i byggekvalitet og materialer.

Liker man SUVer er det vanskelig å overse Cayenne. Estetisk sett er den hverken bedre eller dårligere enn alle de andre, og du må være ganske rar om du kjøper slike biler fordi du ønsker noe elegant, kjøreegenskapene er det svært få som kan måle seg med, nær sagt uansett sjanger. Den eneste SUV-en er enda bedre på det, er lillebror Macan.

Det er og grunn til å tro at verden har vent seg til at det er en ganske stor del av bilkundene som drømmer om, og fra tid til annen anskaffer seg, en svær og sterk SUV, så det er ikke lenger sikkert om du blir oppfattet som en gjennomført douchebag om du befinner deg bak rattet i en Cayenne. Man kan eventuelt prøve å si at den skal byttes inn i en 911 når ungene har forlatt redet.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Sportsbil med stor S

  2. Årets familieekspress

  3. Komfort, komfort, komfort

  4. Porsche tar ladbare hybrider til et nytt nivå

  5. Range Rover for den prisbevisste