Bare én av ti kjøper regjeringens elbil-mål

Kun 12 prosent av nordmenn tror på målet om at det bare skal selges nullutslippsbiler i 2025, viser en undersøkelse. Det er mye usikkerhet, sier NAF og elbilforeningen.

STERK TVIL: Bare 12 prosent av de spurte tror at Stortinget når målet om at det utelukkende skal selges nullutslippsbiler i 2025, mens 78 prosent ikke tror målet nås, ifølge en undersøkelse fra Agder Energi. Her lades en ellbil i Bjørvika i Oslo.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

Bare 12 prosent av de spurte tror at Stortinget vil nå sin ambisjon om at det bare skal selges nullutslippsbiler i 2025, ned fra 15 prosent i fjor.

Det viser en undersøkelse som Respons Analyse har gjort for Agder Energi i forbindelse med en konferanse som energiselskapet arrangerer denne uken.

78 prosent av de spurte sier de ikke tror på regjeringen og Stortingets 2025-mål, sammenlignet med 83 prosent i samme undersøkelse i fjor. Samtidig har andelen av dem som sier at de ikke vet økt fra tre til 10 prosent.

Samlet sett er nordmenn altså fortsatt svært mistroiske til det ambisiøse målet som skal nås innen bare syv år.

– Til tross for gunstige subsidieordninger og en av verdens allerede mest elektrifiserte bilparker, blir ikke politikerne trodd på nullutslippsambisjonen, sier konsernsjef Tom Nysted i Agder Energi.

De yngste aldersgruppene er mest optimistiske til at målet nås, mens de eldste aldersgruppene er mest skeptiske, viser undersøkelsen.

Andelen som tror på målet er høyest i Trøndelag, Oslo og på Vestlandet, mens det knapt er noen i Hedmark og Oppland som tror på målet, ifølge undersøkelsen.

Les mer: Frykter at elbilfordelene fjernes

Les også

Regnet ut «bensinprisen» for elbiler: – 3,92 kroner

– Går ikke av seg selv

Norsk Elbilforening gjorde en lignende undersøkelse tidligere i år, og der sa 44 prosent av de spurte at de ikke trodde på at Stortinget vil nå sitt 2025-mål. Spriket i resultat skyldes trolig ulik spørsmålsstilling.

Ifølge elbilforeningens leder Christina Bu er mange nordmenn fortsatt usikre på elbilen. Det skyldes særlig tvil om bilenes rekkevidde og mangel på ladestasjoner, tror hun.

– Forbrukerne er absolutt klare for elbilskiftet, men det er en usikkerhet der. Det viser hvor viktig dagens elbilfordeler er. Forbrukerne må ha tro på at politikerne står løpet ut, sier daglig leder Christina Bu i elbilforeningen til E24.

– Dette er et ambisiøst mål, og det vil være en internasjonal sensasjon om vi når det. Vi i elbilforeningen mener det er fullt mulig, men det kommer til å kreve ganske mye. Dette går ikke av seg selv, det viser også disse undersøkelsene, sier hun.

Les også

IEA legger frem alternativt elbilscenario: Kan få 220 millioner elbiler i 2030

Dyr elbilpolitikk

Norge har gjort kraftige og dyre grep i elbilpolitikken, med en rekke avgiftsfritak og bruksfordeler som gjør at staten taper milliarder i inntekter hvert år. Regjeringen har signalisert at fordelene vil måtte trappes ned over tid.

– Vår analyse er at hvis vi skal få til 2025-målene, er det tre ting som er viktige: fordelene må vare lenge nok, vi har en ekstremt stor utfordring med å få bygget nok ladestasjoner, og bilprodusentene må komme med de bilene som etterspørres, og i store nok mengder, sier Bu.

Også NAF har argumentert for at elbilfordelene bør beholdes lenger enn til 2021. Bileierforbundet mener også at det trengs mange flere hurtigladere, særlig i distriktene, for at folk skal ønske å skifte til elbil neste gang de handler bil.

– NAF mener at fordelene må vare lengst mulig. Nå er de fredet til 2021, men det spørs om man bør vurdere å ha dem litt lenger, sier fungerende kommunikasjonssjef Nils Sødal i NAF til E24.

Les mer: Ingen diesel- og bensinbiler på topp ti: – Ganske eksepsjonelt

Les også

Hver tredje vil kjøpe elbil: Frykter at fordelene fjernes

Ønsker 10.000 hurtigladere

– Forstår du at folk tviler på målet?

– Jeg kan skjønne at folk kan tvile på det, siden det er såpass kort frem i tid. Mange ser ennå ikke elbilen som noe alternativ, noe som kan ha flere grunner. Men det skal være fullt mulig å få det til. Det krever bare mye, særlig innen lading, sier Sødal.

I dag er det bare 1.600 hurtigladere i Norge, utenom Teslas eget system. Særlig er det få hurtigladere utenom storbyene. Både elbilforeningen og NAF mener at det trengs minst 10.000 hurtigladere for elbil i 2025 for at målet skal nås.

– Det er betydelig, og Enova må få enda mer penger. Det bør også gis momsfritak for hjemmeladere, sier Sødal.

– Det er mulig å gjøre dette. Elbilsalget har gått unna, så vi ligger jo godt an. Og det kommer nye modeller som vil oppfylle folks behov. Men målet ligger bare syv år frem i tid, og man må i alle fall sikre at folk har drivstoff til bilene sine, legger han til.

– Målet ligger fast

Stortingsrepresentant Stefan Heggelund (H) tror at målene vil kunne nås med den politikken som føres.

– Dette er målet, det ligger fast og vi mener vi har politikken for å få det til, sier Heggelund til E24.

Han sier at statens virkemidler har skapt stor etterspørsel etter nullutslippsbiler, og at Norge er blitt et testmarked for produsenter.

– Utviklingen har gått i rivende tempo. Nå er over en fjerdedel av bilflåten elbiler. Transportrevolusjonen vi ser viser at grønn omstilling handler om å bruke markedet i miljøets tjeneste, sier han.

Her kan du lese mer om