BMW-sjef: Imponert over elbilveksten i Norge
Den norske «elbilmodellen», der man gir økonomiske fordeler til elbileiere, er «the way to go», ifølge Ian Robertson, en av de mektigste mennene i BMW.
Tirsdag besøkte Ian Robertson, styremedlem og globalt ansvarlig for salg og markedsføring i BMW Group, Oslo.
Robertson gjester Norge i forbindelse med lanseringen av den nye sportsbilen BMW i8.
Han var tydelig imponert over hvor raskt elbiler har etablert seg som en synlig del av bybildet.
- Jeg har aldri sett det skje så fort og kraftig. Det norske markedet har utviklet seg så raskt at elbilen i mange i tilfeller er bil nummer én her, slik er det ikke andre steder.
Ellevill Tesla-rekord
Robertson sa han blant annet skulle bruke tiden i Norge på å sette seg inn i hvordan man har fått det til, og ta det med seg videre.
- Slik det er gjort i Norge, er hvordan man burde gjøre det, sa han.
Han trekker frem at det aller mest effektive middelet er å gi fordeler til elbiler i form av statlige incentiver, slik det er her.
BMW er midt i lanseringen av deres nye i-serie. Det startet med den elektriske i3 mot slutten av 2013, som også kan leveres som hybrid i de fleste markeder bortsett fra Norge, og nå sportsbilen i8. Sistnevnte er har en tre sylindret bensinmotor og en elmotor, samlet effekt er på 362 hestekrefter.
Prisen i Norge er 1,3 millioner kroner.
Store investeringer
Konsernet har investert store penger i et helt nytt fabrikkanlegg som kun skal lage biler i i-serien, det vil si hybrider og elbiler.
Robertson tror likevel ikke at de tradisjonelle bensin og dieselmotorene vil forsvinne med det første.
- De siste årene har utviklingen av diesel og bensinmotorer vært formidabel, der har vi nådd stadig nye mål.
Han tror heller at de ulike typene av drivlinjer vil finne forskjellige markeder globalt.
- Men det er vel grunn til å tro at elektriske biler og hybrider vil bli mer populære i og rundt store byer.
På spørsmål fra E24 om hvorfor de ikke har laget en elbil med størrelse og rekkevidde som Tesla Model S, i stedet for småbilen i3 som kan gå inntil 15 mil mellom hver lading, benekter han at det er for å unngå kannibalisering av egne produkter.
Volum viktig
- Det har vært viktig å holde vekten nede, bilen skal være sportslig og det viser seg at en vanlig biltur sjeldent er mer enn fem mil. Samtidig vil teknologien vi har utviklet til i-bilene bli brukt på andre modeller. Vi har og tatt patent på i0 til i9, så det blir flere, uten at jeg kan si noe konkret om det nå.
BMW: For første gang over 200.000 biler på en måned
Han har troen på at det er en fremtid for biler med alternative drivstoffkilder, men legger ikke skjul på at de skal tjene penger på det de lager.
- Volum gir profitt. Volum er en viktig ingrediens, men ikke for en hver pris.
BMW har nylig inngått en samarbeid med den kinesiske bilprodusenten Brilliance Automotive, som skal resultere i et nytt bilmerke, Zinoro. Den skal ikke til Norge.
- Det er biler med dagens teknologi, ikke fremtidens.
Les også: