Mener denne modellen vil mangedoble Porsche-salget i Norge

Med Macan har Porsche en modell som treffer det kanskje mest populære segmentet i Norge, de mellomstore SUVene.

SALGSØKNING: Med Macan vil Porsche trolig nå nye salgshøyder i Norge.

Porsche
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Porsches nye modell, Macan, vil gjøre det enda vanligere å se en Porsche. Det er en SUV som er mindre enn Cayenne, og de har bygd en produksjonslinje på fabrikken i Leipzig som skal kunne ferdigstille 50.000 biler i året.

I 2012 leverte de totalt 141.075 biler. Med Macan på vei, og den vedvarende salgsøkningen de har hatt i 2013, er det grunn til å tro at 200.000 Porscher i året globalt snart er en realitet.

- Det er foreløpig vanskelig å si noe konkret om salgsvolum neste år. Vi har salgstart i april og i starten kan det tenkes at det er begrensninger i hva vi kan få tak i, sier sier Christian Stenbo, salgs- og markedsføringssjef hos Porsche-importøren Autozentrum Sport AS, til E24.

TIL VÅREN: De første bilene kommer til Norge på vårparten.

Porsche

Macan er på størrelse med, og delvis basert på samme plattform som, Audi Q5, men Porsche er veldig ivrige på å si at det blir den aller mest sportslige bilen i sitt segment.

Mangedobling

I det første hele året den blir i salg, 2015, og med alt på plass av modeller, tror Stenbo på at de vil selge mellom 500 og 700 Macan i Norge.

Dette vil bety en tildels voldsom økning for merket i Norge. I 2012 ble det registrert 328 nye Porscher i Norge, av disse var 235 Cayenne. Så langt i år er tallet så å si det samme som for samme periode i fjor.

Ved lansering kommer den med fire motoralternativer I Norge. Macan S har en tre liters V6-motor, med to turboer, som yter 340 hestekrefter. Selvsagt med firehjulstrekk, og en sju trinns, dobbeltkløtsj girkasse, som gjør at bilen akselererer fra null til hundre på 5,4 sekunder, eventuelt 5,2 med Sport Chrono pakken.

Mer bilstoff på E24 BIL

HUNDREVIS: Christian Stenbo hos den norske Porsche-importøren tror på en solid vekst når Macan er på plass.

Morten Abrahamsen

Toppfarten er 254 kilometer i timen og bensinforbruket skal ligge på mellom 0,9 og 0,87 liter per mil, CO2-utslippet på mellom 2014 og 212 gram per kilometer.

Toppmodellen er Macan Turbo. Dette skal være den kraftigste bilen i sitt segment, med en 3,6 liters V6, med doble turboer. Dette er en helt ny motor, som yter 400 hestekrefter. Null til hundre skal ta 4,8 sekunder og to tideler mindre med Sport Chrono pakken. Toppfarten er 266 kilometer i timen, mens forbruk og CO2-utslipp så vidt er høyere enn S-modellen.

Dieselalternativet er Macan S Diesel, som de kaller den «økonomiske langturbilen» av de tre. Her skal forbruket ligge på 0,61 til 0,63 liter per mil. Den har en tre liters V6 på 258 hestekrefter og gjør null til hundre på 6,3 sekunder, eventuelt 6,1.

Minste blir størst

KNAPPER: Som i de andre Porsche-modellene er det en midtkonsoll med mange knapper.

Porsche

Modellen som, ifølge Stenbo, vil ta det største volumet i Norge, er en strupet versjon av denne dieselen. Som med mange av de andre Porsche modellene kommer nemlig Macan med en variant som har 211 hester, fra samme motorblokk som S Diesel.

- Det er denne vi kommer til å selge mest av. Den vil ha en startpris på 796.000, og prestasjonene, uten at jeg kjenner de helt spesifikt ennå, er temmelig like S Diesel.

Test av Porsche Panamera Diesel

Prisen på Diesel S starter på 856.000, Macan S begynner på 1.033.000 og den sterkeste, Macan Turbo, vil koste fra 1.319.000.

Les også:

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Ny sportsversjon av Porsche Macan

  2. Porsche bytter motor etter branner

  3. Årets familieekspress

  4. Annonsørinnhold

  5. Bentley på speed

  6. Ny salgsrekord for Porsche i 2013